Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2020 - 04.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.08.2020 - 30.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mervi Kastari
Tuula Mäkelä
Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Elisa Airikkala
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Seminaaripäivä pe 27.8.2020, pakollinen osallistuminen.
Ei uusintakertoja, osallistuminen toiselle kurssitoteutukselle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaaripäivän esitys 50%, raportti 50% (asteikko: 0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, tehtävä, seminaaripäivä, itseopiskelu, vertausarviointi, itsearviointi.
Katso tarkemmat tiedot: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12710

Oppimateriaalit

Vänskä K-, Lahtinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita, Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita, Helsinki.
Erilaisen ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op: luennot 20h, itseopiskelu, tehtävä, seminaariesityksen valmistelu, vertaisarviointi ja itsearviointi 61h.
Pakollinen osallistuminen orientaatiotunnille ja seminaaripäivään.

Sisällön jaksotus

Kurssi järjestetään pääasiassa etäopintoina, ryhmätehtävien teko voi vaatia pienryhmätyöskentelyä lähiopintoina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen toiselle kurssitoteutukselle.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei osallistu pakollisiin orientaatiokertaan ja/tai seminaaripäivään
- ei osallistu kurssin ryhmätöiden tekoon
- ei tiedä ohjaamisen keskeisiä teorioita ja käsitteitä
- ei tunnista keskeisiä ohjaustyön menetelmiä
- ei tunnista sähköisiä ohjausmateriaaleja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Siirry alkuun