Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2020 - 04.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mervi Kastari
- Tuula Mäkelä
- Elisa Airikkala
- Vastuuhenkilö
- Elisa Airikkala
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00EV73
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Seminaaripäivä pe 27.8.2020, pakollinen osallistuminen.
Ei uusintakertoja, osallistuminen toiselle kurssitoteutukselle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaripäivän esitys 50%, raportti 50% (asteikko: 0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäluennot, tehtävä, seminaaripäivä, itseopiskelu, vertausarviointi, itsearviointi.
Katso tarkemmat tiedot: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12710
Oppimateriaalit
Vänskä K-, Lahtinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita, Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita, Helsinki.
Erilaisen ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op: luennot 20h, itseopiskelu, tehtävä, seminaariesityksen valmistelu, vertaisarviointi ja itsearviointi 61h.
Pakollinen osallistuminen orientaatiotunnille ja seminaaripäivään.
Sisällön jaksotus
Kurssi järjestetään pääasiassa etäopintoina, ryhmätehtävien teko voi vaatia pienryhmätyöskentelyä lähiopintoina.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen toiselle kurssitoteutukselle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei osallistu pakollisiin orientaatiokertaan ja/tai seminaaripäivään
- ei osallistu kurssin ryhmätöiden tekoon
- ei tiedä ohjaamisen keskeisiä teorioita ja käsitteitä
- ei tunnista keskeisiä ohjaustyön menetelmiä
- ei tunnista sähköisiä ohjausmateriaaleja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti