Siirry suoraan sisältöön

Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2019 - 01.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2019 - 20.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teollisuusteknologia
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Eeva Sundström
Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00BH61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi

Sisältö (Opintojakso)

Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työpajat, vierailijaluennot ja retkeilyt, luennot ja harjoitukset, paikkatietoharjoitus, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Oppimateriaalit

Kangas, J & Kokko, A. 2001. MEtsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Retkeilyt 32 h, vierailijaluennot 3 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 25 h, kirjallisuskatsaukseen liittyvä lähiopetus (Eve) 10 h, itsenäinen työskentely 70 h, Osallistamiseen liittyvä lähiopetus (Eve) 20 h Paikkatietolähiopetus (Eeva) 24 h, itsenäinen työskentely 30 h, alku- ja lopputyöpaja 8 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuja ja vierailijaluentoja (metsähallitus, Ylöjärven kaupunki, Ramboll), Ylöjärven kaupungin luonnonsuojelualueen hoidon ja käytön suunnitteluun liittyvä harjoitus.

Kansainvälisyys

Ei kv yhteyksiä

Lisätietoja opiskelijoille

• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Kirjallisuuskatsaus 2 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevästä lyhyestä esityksestä, jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys (Eveliina)
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään
• Hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen 3 op (Eeva)
*Kaupunkimetsien hallinta ja yhteensovittaminen, osallistamissuunnitelma 2 op (Eveliina)
• Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri)
• Alku- ja lopputyöpaja. Näihin osallistuminen on pakollista (kaikki)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden.

Siirry alkuun