Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2019 - 01.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 20.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teollisuusteknologia
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petri Keto-Tokoi
- Eeva Sundström
- Eveliina Asikainen
- Vastuuhenkilö
- Petri Keto-Tokoi
- Opintojakso
- 6M00BH61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi
Sisältö (Opintojakso)
Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työpajat, vierailijaluennot ja retkeilyt, luennot ja harjoitukset, paikkatietoharjoitus, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen
Oppimateriaalit
Kangas, J & Kokko, A. 2001. MEtsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Retkeilyt 32 h, vierailijaluennot 3 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 25 h, kirjallisuskatsaukseen liittyvä lähiopetus (Eve) 10 h, itsenäinen työskentely 70 h, Osallistamiseen liittyvä lähiopetus (Eve) 20 h Paikkatietolähiopetus (Eeva) 24 h, itsenäinen työskentely 30 h, alku- ja lopputyöpaja 8 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuja ja vierailijaluentoja (metsähallitus, Ylöjärven kaupunki, Ramboll), Ylöjärven kaupungin luonnonsuojelualueen hoidon ja käytön suunnitteluun liittyvä harjoitus.
Kansainvälisyys
Ei kv yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Kirjallisuuskatsaus 2 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevästä lyhyestä esityksestä, jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys (Eveliina)
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään
• Hoito- ja käyttösuunnitelman tekeminen 3 op (Eeva)
*Kaupunkimetsien hallinta ja yhteensovittaminen, osallistamissuunnitelma 2 op (Eveliina)
• Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri)
• Alku- ja lopputyöpaja. Näihin osallistuminen on pakollista (kaikki)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden.