Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen praktikum 3 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2018 - 09.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2018 - 10.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Lähiosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Heini Kärkkäinen
Jorma Salmela
Petri Mäkiharju
Petri Antikainen
Jussi-Pekka Nuto
Jari Salmela
Lauri Voipio
Annaleena Ilveskivi
Susanna Tenkanen-Lindeman
Pekka Ahonen
Mirja Kopra
Ismo Ponkala
Silja Raitio-Heikinheimo
Eva Alkula
Juha Untala
Risto Kyrö
Markus Yli-Jokipii
Harri Lehtinen
Opintojakso
2X00CG29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Instrumenttipedagogiikka: Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hän omaa myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka): Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syvnetävien opintojen ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.

Opiskelija syventää osaamistaan eri vaiheissa ja eri-ikäisten oppijoiden ohjaajana. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän on perehtynyt jonkin muun substanssialan tai instrumentin pedagogiikkaan ja osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.

Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen): Opiskelija hallitsee musiikkioppilaitoksen sävellysopintojen opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.

Opiskelija syventää osaamistaan eri instrumenttiryhmien oppilaiden sävellyksen opetuksessa. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.

Kuoronjohtopedagogiikka: Opiskelija osaa hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija tutustuu kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.

Sisältö (Opintojakso)

Instrumenttipedagogiikka ja musiikinteoriapedagogiikka (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): Seminaarityöskentely ohjaavan opettajan ryhmässä. Muun opetuksen seuranta ja reflektointi.

Kuoronjohtopedagogiikka: Seminaarityöskentely kuoronjohtoluokalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan koko opintojakson ajan. Arvioinnin perustana on osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, etätehtävät.

Oppimateriaalit

Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op, itsenäinen työskentely 1 op

Sisällön jaksotus

Sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa.

Kansainvälisyys

Osa materiaalista on kansainvälistä.

Siirry alkuun