Pedagoginen praktikum 3Laajuus (2 op)
Opintojakson tunnus: 2X00CG29
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Mirja Kopra
Osaamistavoitteet
Instrumenttipedagogiikka: Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hän omaa myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka): Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syvnetävien opintojen ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.
Opiskelija syventää osaamistaan eri vaiheissa ja eri-ikäisten oppijoiden ohjaajana. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän on perehtynyt jonkin muun substanssialan tai instrumentin pedagogiikkaan ja osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen): Opiskelija hallitsee musiikkioppilaitoksen sävellysopintojen opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.
Opiskelija syventää osaamistaan eri instrumenttiryhmien oppilaiden sävellyksen opetuksessa. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Kuoronjohtopedagogiikka: Opiskelija osaa hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija tutustuu kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Sisältö
Instrumenttipedagogiikka ja musiikinteoriapedagogiikka (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): Seminaarityöskentely ohjaavan opettajan ryhmässä. Muun opetuksen seuranta ja reflektointi.
Kuoronjohtopedagogiikka: Seminaarityöskentely kuoronjohtoluokalla.