Pedagoginen praktikum 3 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG29-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2018 - 09.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.09.2018 - 10.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 40
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Heini Kärkkäinen
- Jorma Salmela
- Petri Mäkiharju
- Petri Antikainen
- Jussi-Pekka Nuto
- Jari Salmela
- Lauri Voipio
- Annaleena Ilveskivi
- Susanna Tenkanen-Lindeman
- Pekka Ahonen
- Mirja Kopra
- Ismo Ponkala
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Eva Alkula
- Juha Untala
- Risto Kyrö
- Markus Yli-Jokipii
- Harri Lehtinen
- Opintojakso
- 2X00CG29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Instrumenttipedagogiikka: Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hän omaa myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikkipedagogiikka): Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syvnetävien opintojen ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.
Opiskelija syventää osaamistaan eri vaiheissa ja eri-ikäisten oppijoiden ohjaajana. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän on perehtynyt jonkin muun substanssialan tai instrumentin pedagogiikkaan ja osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen): Opiskelija hallitsee musiikkioppilaitoksen sävellysopintojen opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä. Opiskelija tunnistaa tiedon tarpeensa ja osaa tehdä relevantteja kysymyksiä. Hänellä on taito hyödyntää kriittistä palautetta.
Opiskelija syventää osaamistaan eri instrumenttiryhmien oppilaiden sävellyksen opetuksessa. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytänteet ja perustella valintansa. Hän osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Kuoronjohtopedagogiikka: Opiskelija osaa hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija tutustuu kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Sisältö (Opintojakso)
Instrumenttipedagogiikka ja musiikinteoriapedagogiikka (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): Seminaarityöskentely ohjaavan opettajan ryhmässä. Muun opetuksen seuranta ja reflektointi.
Kuoronjohtopedagogiikka: Seminaarityöskentely kuoronjohtoluokalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan koko opintojakson ajan. Arvioinnin perustana on osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, etätehtävät.
Oppimateriaalit
Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op, itsenäinen työskentely 1 op
Sisällön jaksotus
Sovitaan opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa.
Kansainvälisyys
Osa materiaalista on kansainvälistä.