Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajan työn perusteet 1 (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV67-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2017 - 07.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 25.02.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Paula Pajunen
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00BV67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
-osaa käyttää tarvelähtöisesti, taloudellisesti ja yhteiskuntavastuullisesti terveydenhoitotyön yksilö-, perhetason toimintatapoja ja työmenetelmiä
-kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja suunnitelmalliseen työskentelyyn ja osaa priorisoida työtään
-osaa huomioida monikulttuurisuuden asiakastilanteissa

Sisältö (Opintojakso)

- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot
- kansainvälisyys ja monikulttuurisuus terveydenhoitajan työssä
- ammattillisen kasvu prosessi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anantomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 31.1.2018

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennoille osallistuminen, pienryhmissä pakollinen läsnäolo, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot,
menetelmäharjoitukset,
tehtävät ja videointi,
portfoliotyöskentelyn aloittaminen ja
yhteisödiagnoositehtävän aloitus.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus s. 1-191
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Käypähoitosuositukset:
Lihavuus (aikuiset), liikunta, tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Ravitsemussuositukset
Muu luennoilla osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Luentoja 20 tuntia, 61 tuntia itsenäistä työskentelyä joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.

Sisällön jaksotus

Teoriasisältö:
th: työn arvot, periaatteet, historia,
ammatti-identiteetin rakentuminen alkaa
etiikka
th työn menetelmät
yhteisöanalyysitehtävän aloitus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Totetus:
Keskusteluluennot
Pienryhmätyöskentelyä 2 lähtökohtaa (referaatti/mindmap 3 tutkimuksesta, videoinnit)
Terveydenhoitajatyön menetelmien harjoittelua luokkatilanteissa
Yhteisödiagnoositehtävän aloitus
Portfoliotehtävän käynnistäminen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pienryhmätyöskentely. Tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan tutkittua tietoa hyödyntäen (hyväksytty )
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla.
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin.
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama osaaminen on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee asioita yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista.
Opiskelija osallistuu harjoituksiin ja tekee tehtävät.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, opiskelija esittää asiat johdonmukaisesti ja osaa perustella asioita. Osaamisessa näkyy ennaltaehkäisevä ja asiakasnäkökulma.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen on laaja-alaista ja perustuu tutkittuun tietoon. Osaa tarkastella asioita kokonaisvaltaisesti ja omaa laajan ennaltaehkäisevän ja asiakaslähtöisen otteen.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella.

Siirry alkuun