Terveydenhoitajan työn perusteet 1 (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV67-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2017 - 07.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 25.02.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Paula Pajunen
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Paula Pajunen
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BV67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
-osaa käyttää tarvelähtöisesti, taloudellisesti ja yhteiskuntavastuullisesti terveydenhoitotyön yksilö-, perhetason toimintatapoja ja työmenetelmiä
-kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja suunnitelmalliseen työskentelyyn ja osaa priorisoida työtään
-osaa huomioida monikulttuurisuuden asiakastilanteissa
Sisältö (Opintojakso)
- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot
- kansainvälisyys ja monikulttuurisuus terveydenhoitajan työssä
- ammattillisen kasvu prosessi
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anantomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 31.1.2018
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoille osallistuminen, pienryhmissä pakollinen läsnäolo, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskusteluluennot,
menetelmäharjoitukset,
tehtävät ja videointi,
portfoliotyöskentelyn aloittaminen ja
yhteisödiagnoositehtävän aloitus.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus s. 1-191
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Käypähoitosuositukset:
Lihavuus (aikuiset), liikunta, tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Ravitsemussuositukset
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Luentoja 20 tuntia, 61 tuntia itsenäistä työskentelyä joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.
Sisällön jaksotus
Teoriasisältö:
th: työn arvot, periaatteet, historia,
ammatti-identiteetin rakentuminen alkaa
etiikka
th työn menetelmät
yhteisöanalyysitehtävän aloitus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Totetus:
Keskusteluluennot
Pienryhmätyöskentelyä 2 lähtökohtaa (referaatti/mindmap 3 tutkimuksesta, videoinnit)
Terveydenhoitajatyön menetelmien harjoittelua luokkatilanteissa
Yhteisödiagnoositehtävän aloitus
Portfoliotehtävän käynnistäminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pienryhmätyöskentely. Tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan tutkittua tietoa hyödyntäen (hyväksytty )
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla.
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin.
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama osaaminen on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee asioita yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista.
Opiskelija osallistuu harjoituksiin ja tekee tehtävät.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, opiskelija esittää asiat johdonmukaisesti ja osaa perustella asioita. Osaamisessa näkyy ennaltaehkäisevä ja asiakasnäkökulma.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen on laaja-alaista ja perustuu tutkittuun tietoon. Osaa tarkastella asioita kokonaisvaltaisesti ja omaa laajan ennaltaehkäisevän ja asiakaslähtöisen otteen.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella.