Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV39-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2017 - 22.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.01.2018 - 30.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Osaamisyksiköt
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Opettajat
Ulla-Maija Koivula
Mika Boedeker
Rami Lehtinen
Vastuuhenkilö
Merja Sinkkonen
Opintojakso
NY00CV39

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa

Sisältö (Opintojakso)

Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä. Suoritusvaatimuksena aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähikerroille
Väli- ja lopputehtävien arviointi kukin asteikolla 1-5. Aktiivisuus lähiopetuksessa otetaan huomioon yhteisarvosanassa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät. Sovellustehtävät tehdään pienryhmissä, jotka muodostetaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalilistaus ja linkkejä Tabulassa
Tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali verkossa
https://tulevaisuus.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 20 h
Etätehtävät 65 h
Kirjallisuus 45 h

Sisällön jaksotus

1. Lähikerta 26.1. 12.30 - 15.30 : Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet, trendien tarkastelua (Um. Koivula)
Välitehtävä: Peste-analyysi valitusta teemasta pienryhmissä - Tabulaan viimeistään 18.2.
2. Lähikerta 23.2. 8.30 - 15.30 : Luovaa ajattelua ja innovointia. (Rami Lehtinen)
Pesteestä skenaarioihin. Tulevaisuustaulukko ja skenaarioharjoitus (Mika Boedeker)
Välitehtävä: Skenaarioiden laadinta pienryhmissä (Pesteen ja trendianalyysin pohjalta) - Tabulaan viimeistään 18.3
3. Lähikerta 24.3. 8.30 - 15.30 : Skenaarioiden arviointia (Rami Lehtinen)
So what? Kohti strategioita. (Um. Koivula) - Tabulassa oppimispäiväkirjatehtävä. Palautettava Tabulaan viimeistään 15.4

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät suoritetaan pienryhmissä - sovellus työelämäkontekstiin.

Lisätietoja opiskelijoille

1. Lähikerta 26.1. 12.30 - 15.30 : Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet, trendien tarkastelua
2. Lähikerta 23.2. 8.30 - 15.30 : Luovaa ajattelua ja innovointia.
Pesteestä skenaarioihin. Tulevaisuustaulukko ja skenaarioharjoitus
3. Lähikerta 24.3. 8.30 - 15.30 Skenaarioiden esittelyt ja arviointia.
Miten tulevaisuustutkimuksen tuloksia voi hyödyntää käytännössä.
Osallistuminen lähikerroille pakollista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä: Osoittaa tietävänsä tulevaisuuden ennakointiprosessin perusteet ja osaa soveltaa erilaisia luovan ajattelun ja kehittämisen menetelmiä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvä: Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuustutkimuksen ja ennakointiprosessin menetelmiä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä: Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia teemaa myös kriittisesti.

Siirry alkuun