Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV39-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2017 - 22.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.01.2018 - 30.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 35
- Opettajat
- Ulla-Maija Koivula
- Mika Boedeker
- Rami Lehtinen
- Vastuuhenkilö
- Merja Sinkkonen
- Opintojakso
- NY00CV39
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa
Sisältö (Opintojakso)
Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Suoritusvaatimuksena aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille
Väli- ja lopputehtävien arviointi kukin asteikolla 1-5. Aktiivisuus lähiopetuksessa otetaan huomioon yhteisarvosanassa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät. Sovellustehtävät tehdään pienryhmissä, jotka muodostetaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalilistaus ja linkkejä Tabulassa
Tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali verkossa
https://tulevaisuus.fi/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 20 h
Etätehtävät 65 h
Kirjallisuus 45 h
Sisällön jaksotus
1. Lähikerta 26.1. 12.30 - 15.30 : Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet, trendien tarkastelua (Um. Koivula)
Välitehtävä: Peste-analyysi valitusta teemasta pienryhmissä - Tabulaan viimeistään 18.2.
2. Lähikerta 23.2. 8.30 - 15.30 : Luovaa ajattelua ja innovointia. (Rami Lehtinen)
Pesteestä skenaarioihin. Tulevaisuustaulukko ja skenaarioharjoitus (Mika Boedeker)
Välitehtävä: Skenaarioiden laadinta pienryhmissä (Pesteen ja trendianalyysin pohjalta) - Tabulaan viimeistään 18.3
3. Lähikerta 24.3. 8.30 - 15.30 : Skenaarioiden arviointia (Rami Lehtinen)
So what? Kohti strategioita. (Um. Koivula) - Tabulassa oppimispäiväkirjatehtävä. Palautettava Tabulaan viimeistään 15.4
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät suoritetaan pienryhmissä - sovellus työelämäkontekstiin.
Lisätietoja opiskelijoille
1. Lähikerta 26.1. 12.30 - 15.30 : Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet, trendien tarkastelua
2. Lähikerta 23.2. 8.30 - 15.30 : Luovaa ajattelua ja innovointia.
Pesteestä skenaarioihin. Tulevaisuustaulukko ja skenaarioharjoitus
3. Lähikerta 24.3. 8.30 - 15.30 Skenaarioiden esittelyt ja arviointia.
Miten tulevaisuustutkimuksen tuloksia voi hyödyntää käytännössä.
Osallistuminen lähikerroille pakollista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä: Osoittaa tietävänsä tulevaisuuden ennakointiprosessin perusteet ja osaa soveltaa erilaisia luovan ajattelun ja kehittämisen menetelmiä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvä: Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuustutkimuksen ja ennakointiprosessin menetelmiä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä: Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia teemaa myös kriittisesti.