Hematologian perusteet ja perustutkimukset (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BC23-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.11.2017 - 23.01.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 19.02.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 34
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Mattila-Oksanen
- Pienryhmät
- AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- a1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- a2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- b1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- b2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- A
- B
- a1
- a2
- b1
- b2
- Opintojakso
- 7B00BC23
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- selvittää hemopoeesin yleisen teorian sikiö- ja aikuisiässä
- tietää eri solusarjojen kliinisen merkityksen yleisimmissä tautitiloissa sekä viitearvot
- selvittää bioanalyytikon työkuvan luuydinnäytteenotossa, näytteen valmistamisessa ja käsittelyssä
- ottaa laadukkaan EDTA –verinäytteen hematologisiin tutkimuksiin
- valmistaa sivelyvalmisteen ja värjätä sen May- Grünwald - Giemsa -väreillä
- tehdä B- Hb määrityksen vierianalyysilaitteella ja B-La -määrityksen
- tehdä erittelylaskennan sivelyvalmisteista ja vastata keskeisimmät solumorfologiset löydökset ( normaalit ja hieman poikkeavat verinäytteet)
- arvioida ja vastata punasolumorfologiaa
- laskea soluja Burkerin laskukammiossa
- määrittää verenkuvan automaattisella solulaskimella
- selvittää automaattisen solulaskennan tietopuolisia perusteita
- arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tiedonhankinnan perustaidot:
- opiskelija osaa hakea hematologian opintoihin liittyvää tietoa suunnitelmallisesti sekä tunnistaa oman alansa keskeiset suomen- ja englannin kieliset aineistot
Sisältö (Opintojakso)
Hemopoeesin teoria:Verisolujen tuotanto ja säätely, rakenteet, tehtävät, kliininen merkitys
Hematologiset perustutkimukset, luuydinnäytteiden valmistus, sivelyvalmisteiden teko ja värjäys ja May-Grunwald-Giemsa –värillä
Normaalien sekä patologisten solujen mikroskopointi, kammiolaskenta, automaattinen solulaskenta
Tiedonhankinta alan suomen-ja englannin kielisistä aineistosita kirjallisen tehtävän laatimiseen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat on hyväksytysti suoritettu.
Aika ja paikka
TAMK bioanalytiikkokoulutus, opetuslaboratoriot ja teorialuokat. Kevät 2018 3 periodi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen integroiva tehtävä parityönä hemopoeesin solusarjojen yhtäläisyyksistä ja erilaisuuksista solujen synnyssä, tutkimusindikaatioissa &kliinisessä merkityksessä, tutkimusmenetelmissä, viitearvoissa etc.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset ja aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä kirjallisen parityön numeerinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento, solumorfologian DIA-seminaarit, harjoitukset hematologian luokassa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssisuunnitelmassa, löytyy tabulasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
31 h kontaktiopetus, läsnäolovelvoite kaikilla tunneilla ja 49 h itsenäinen opiskelu annetuista tehtävistä ja sisällöistä.
Sisällön jaksotus
Luennot & Dia-seminaarit 11 h ja hematologian perusharjoitukset 20h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulun hematologian luokkatilassa I0-02A ja I0-02B kliinisen hematologian perusharjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitustunneilla suojavaate (otetaan ja käsitellään verinäytteitä)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osallistuminen opetukseen ei vastaa opintojakson tavoitteita ja Integroiva essee hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Osaa määritellä opintojaksoon liittyvän peruskäsitteistön ja selvittää siihen liittyvät perustutkimukset
-suoriutuu mekaanisesti / työohjeiden mukaisesti opintojaksolla tehtävistä hematologian perustutkimuksista
-tuntee erilaisia menettely-/ toimintatapoja harjoitustunneilla, muttei osaa perustella valintojaan
-valmistautuu harjoitustunneille / annettuihin tehtäviin niukasti
-ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä tyydyttävää, seminaariesityksessä epävarmuutta, ja ei erityisemmin osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Kirjallinen oppimistehtävä tyydyttävästi suoritettu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-jäsentää hematologiaan liittyvien käsitteiden välisiä suhteita
-osaa soveltaa oppimaansa tilanteisiin ja erilaisiin tehtäviin hematologian harjoitustöissä
-osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettely-/ toimintatavan ja perustella valintansa
-työskentelee huolellisesti, suunnitelmallisesti ja luotettavasti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
-kehittää oppimis-ja vuorovaikutustaitojaan
-ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
- Kirjallinen oppimistehtävä hyvin ja perustellen kirjoitettu osoittaen että tavoitteet osaamisesta hyvin saavutettu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-pyrkii analysoimaan laaja-alaisesti hematologiaan liittyviä käsitteitä ja ilmiöiden välisiä suhteita
-yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin monipuolisesti
-osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja sekä arvioida niiden soveltuvuutta hematologiseen laboratoriotyöhön
-arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-pystyy perustelemaan vakuuttavasti oman ammatillisen näkökulmansa
-osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja kehittää omaa sekä ryhmän vuorovaikutusta.
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen parityönä kiitettävää, ja osaa suhtautua kriittisesti lähteisiin tieteellisestä näkökulmasta.Osaa vastailla perustellusti harjoitustunneilla esiin tuleviin kysymyksiin.