Orientation to Haematology and Basic Tests (3 cr)
Code: 7B00BC23-3006
General information
- Enrolment period
- 03.11.2017 - 23.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 19.02.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 34
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Leena Mattila-Oksanen
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- a1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- a2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- b1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- b2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- A
- B
- a1
- a2
- b1
- b2
- Course
- 7B00BC23
Objectives (course unit)
Student is able to
- explain the general theory of haematopoiesis in foetuses and adults
- know reference values and clinical significance of diverse cell series in the most common haematological diseases
- describe the role of the BLS in taking of bone marrow samples, sample preparation and handling
- make a smear preparation, stain it with May-Grünvald-Giemsa
- take good-quality EDTA specimen for haematological examinations
- define B-Hb with point of care equipment, and define B-ESR
- make differential counting of blood smears and explain essential cell morphology findings (normal and slightly deviating blood samples)
- evaluate and explain red blood cell morphology
- define blood count using automatic cell calculators and Burker cell counter
- explain basics of automated cell counting
- evaluate what factors affect reliability of laboratory results in various stages of the work
Content (course unit)
Theory of haematopoiesis: production and regulation of blood cells, and their structures, functions, clinical significance
Basic haematological examinations, preparation of bone morrow samples, making of blood smears, and MGG staining
Microscopy of normal and pathological cells, cell counter, cell counter automations
Search for information in Finnish and English materials for a written assignment
Prerequisites (course unit)
The student must have passed 7B00BB84 Basic Methods and Analytical Techniques before the course 7B00BC23
Location and time
TAMK bioanalytiikkokoulutus, opetuslaboratoriot ja teorialuokat. Kevät 2018 3 periodi.
Exam schedules
Kirjallinen integroiva tehtävä parityönä hemopoeesin solusarjojen yhtäläisyyksistä ja erilaisuuksista solujen synnyssä, tutkimusindikaatioissa &kliinisessä merkityksessä, tutkimusmenetelmissä, viitearvoissa etc.
Evaluation methods and criteria
Harjoitukset ja aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä kirjallisen parityön numeerinen arviointi.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luento, solumorfologian DIA-seminaarit, harjoitukset hematologian luokassa
Learning materials
Ilmoitetaan kurssisuunnitelmassa, löytyy tabulasta.
Student workload
31 h kontaktiopetus, läsnäolovelvoite kaikilla tunneilla ja 49 h itsenäinen opiskelu annetuista tehtävistä ja sisällöistä.
Content scheduling
Luennot & Dia-seminaarit 11 h ja hematologian perusharjoitukset 20h
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Ammattikorkeakoulun hematologian luokkatilassa I0-02A ja I0-02B kliinisen hematologian perusharjoitukset
Further information
Harjoitustunneilla suojavaate (otetaan ja käsitellään verinäytteitä)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osallistuminen opetukseen ei vastaa opintojakson tavoitteita ja Integroiva essee hylätty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-Osaa määritellä opintojaksoon liittyvän peruskäsitteistön ja selvittää siihen liittyvät perustutkimukset
-suoriutuu mekaanisesti / työohjeiden mukaisesti opintojaksolla tehtävistä hematologian perustutkimuksista
-tuntee erilaisia menettely-/ toimintatapoja harjoitustunneilla, muttei osaa perustella valintojaan
-valmistautuu harjoitustunneille / annettuihin tehtäviin niukasti
-ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä tyydyttävää, seminaariesityksessä epävarmuutta, ja ei erityisemmin osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Kirjallinen oppimistehtävä tyydyttävästi suoritettu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-jäsentää hematologiaan liittyvien käsitteiden välisiä suhteita
-osaa soveltaa oppimaansa tilanteisiin ja erilaisiin tehtäviin hematologian harjoitustöissä
-osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettely-/ toimintatavan ja perustella valintansa
-työskentelee huolellisesti, suunnitelmallisesti ja luotettavasti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
-kehittää oppimis-ja vuorovaikutustaitojaan
-ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
- Kirjallinen oppimistehtävä hyvin ja perustellen kirjoitettu osoittaen että tavoitteet osaamisesta hyvin saavutettu.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-pyrkii analysoimaan laaja-alaisesti hematologiaan liittyviä käsitteitä ja ilmiöiden välisiä suhteita
-yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin monipuolisesti
-osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja sekä arvioida niiden soveltuvuutta hematologiseen laboratoriotyöhön
-arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-pystyy perustelemaan vakuuttavasti oman ammatillisen näkökulmansa
-osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja kehittää omaa sekä ryhmän vuorovaikutusta.
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen parityönä kiitettävää, ja osaa suhtautua kriittisesti lähteisiin tieteellisestä näkökulmasta.Osaa vastailla perustellusti harjoitustunneilla esiin tuleviin kysymyksiin.