Siirry suoraan sisältöön

Hematologian perusteet ja perustutkimukset (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BC23-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.11.2017 - 23.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 19.02.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 34
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leena Mattila-Oksanen
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
a1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
a2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
b1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
b2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
A
B
a1
a2
b1
b2
Opintojakso
7B00BC23

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- selvittää hemopoeesin yleisen teorian sikiö- ja aikuisiässä
- tietää eri solusarjojen kliinisen merkityksen yleisimmissä tautitiloissa sekä viitearvot
- selvittää bioanalyytikon työkuvan luuydinnäytteenotossa, näytteen valmistamisessa ja käsittelyssä
- ottaa laadukkaan EDTA –verinäytteen hematologisiin tutkimuksiin
- valmistaa sivelyvalmisteen ja värjätä sen May- Grünwald - Giemsa -väreillä
- tehdä B- Hb määrityksen vierianalyysilaitteella ja B-La -määrityksen
- tehdä erittelylaskennan sivelyvalmisteista ja vastata keskeisimmät solumorfologiset löydökset ( normaalit ja hieman poikkeavat verinäytteet)
- arvioida ja vastata punasolumorfologiaa
- laskea soluja Burkerin laskukammiossa
- määrittää verenkuvan automaattisella solulaskimella
- selvittää automaattisen solulaskennan tietopuolisia perusteita
- arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa

Tiedonhankinnan perustaidot:
- opiskelija osaa hakea hematologian opintoihin liittyvää tietoa suunnitelmallisesti sekä tunnistaa oman alansa keskeiset suomen- ja englannin kieliset aineistot

Sisältö (Opintojakso)

Hemopoeesin teoria:Verisolujen tuotanto ja säätely, rakenteet, tehtävät, kliininen merkitys
Hematologiset perustutkimukset, luuydinnäytteiden valmistus, sivelyvalmisteiden teko ja värjäys ja May-Grunwald-Giemsa –värillä
Normaalien sekä patologisten solujen mikroskopointi, kammiolaskenta, automaattinen solulaskenta
Tiedonhankinta alan suomen-ja englannin kielisistä aineistosita kirjallisen tehtävän laatimiseen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat on hyväksytysti suoritettu.

Aika ja paikka

TAMK bioanalytiikkokoulutus, opetuslaboratoriot ja teorialuokat. Kevät 2018 3 periodi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen integroiva tehtävä parityönä hemopoeesin solusarjojen yhtäläisyyksistä ja erilaisuuksista solujen synnyssä, tutkimusindikaatioissa &kliinisessä merkityksessä, tutkimusmenetelmissä, viitearvoissa etc.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset ja aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä kirjallisen parityön numeerinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento, solumorfologian DIA-seminaarit, harjoitukset hematologian luokassa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssisuunnitelmassa, löytyy tabulasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

31 h kontaktiopetus, läsnäolovelvoite kaikilla tunneilla ja 49 h itsenäinen opiskelu annetuista tehtävistä ja sisällöistä.

Sisällön jaksotus

Luennot & Dia-seminaarit 11 h ja hematologian perusharjoitukset 20h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ammattikorkeakoulun hematologian luokkatilassa I0-02A ja I0-02B kliinisen hematologian perusharjoitukset

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoitustunneilla suojavaate (otetaan ja käsitellään verinäytteitä)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osallistuminen opetukseen ei vastaa opintojakson tavoitteita ja Integroiva essee hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Osaa määritellä opintojaksoon liittyvän peruskäsitteistön ja selvittää siihen liittyvät perustutkimukset
-suoriutuu mekaanisesti / työohjeiden mukaisesti opintojaksolla tehtävistä hematologian perustutkimuksista
-tuntee erilaisia menettely-/ toimintatapoja harjoitustunneilla, muttei osaa perustella valintojaan
-valmistautuu harjoitustunneille / annettuihin tehtäviin niukasti
-ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä tyydyttävää, seminaariesityksessä epävarmuutta, ja ei erityisemmin osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Kirjallinen oppimistehtävä tyydyttävästi suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-jäsentää hematologiaan liittyvien käsitteiden välisiä suhteita
-osaa soveltaa oppimaansa tilanteisiin ja erilaisiin tehtäviin hematologian harjoitustöissä
-osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettely-/ toimintatavan ja perustella valintansa
-työskentelee huolellisesti, suunnitelmallisesti ja luotettavasti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
-kehittää oppimis-ja vuorovaikutustaitojaan
-ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
- Kirjallinen oppimistehtävä hyvin ja perustellen kirjoitettu osoittaen että tavoitteet osaamisesta hyvin saavutettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-pyrkii analysoimaan laaja-alaisesti hematologiaan liittyviä käsitteitä ja ilmiöiden välisiä suhteita
-yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin monipuolisesti
-osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja sekä arvioida niiden soveltuvuutta hematologiseen laboratoriotyöhön
-arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-pystyy perustelemaan vakuuttavasti oman ammatillisen näkökulmansa
-osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja kehittää omaa sekä ryhmän vuorovaikutusta.
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen parityönä kiitettävää, ja osaa suhtautua kriittisesti lähteisiin tieteellisestä näkökulmasta.Osaa vastailla perustellusti harjoitustunneilla esiin tuleviin kysymyksiin.

Siirry alkuun