Asiakkuus ja asiakaskeskeinen vuorovaikutus mielenterveys- ja päihdetyössä (TAMK) (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7L00CO77-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.12.2017 - 15.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
•Ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen mielenterveyden näkökulmasta ja asiakkuuden määrittymisen mielenterveys- ja päihdetyössä
•Osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojaan sekä asiakaskeskeisen vuorovaikutuksen mahdollistavia käytäntöjä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
Sisältö (Opintojakso)
•Asiakkuuden määrittyminen mielenterveys- ja päihdetyössä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
•Vuorovaikutuksen taustalla vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ja huomiointi omassa työskentelyssä
•Kommunikaatiotaidot, dialoginen työskentely ja hoitosuhdetyöskentelyosaaminen asiakkaan ja työntekijän näkökulmista
•Teknologian hyödyntäminen asiakaskeskeisessä mielenterveys- ja päihdetyössä
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Dissertations in Health Sciences 31. Itä-Suomen yliopisto.
Erikseen ilmoitettu eMenthe -materiaali (ementhe.eu)
Muu ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Virtuaaliopiskelu 40 h
Aktiivinen osallistuminen intensiivipäivillä 20 h
Itsenäinen työskentely (sisältäen kirjalliset tehtävät) 75 h
Yhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikissa 4yamk-verkostossa järjestetyissä opintojaksoissa sovitun mukaisesti poissaolo intensiivipäiviltä laskee arvosanaa yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueesta sattumanvaraisesti ja suppeasti.
-Ei kykene soveltamaan ja arvioimaan tietoa aihealueeseen liittyen
-Ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja lukemaan kansallisia lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa. Aihealueen arviointi ei toteudu.
-osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tiedonlähteistä sekä lukemaan kansallista ja kansainvälistä lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta, käyttää hankkimaansa tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen arvioinnissa
-osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5=
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tiedonlähteistä, arvioimaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta kokonaisnäkemyksen.
-Syvällinen näkemys aihealueesta ja kykenee arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia toimintatapoja
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.