Opettajuuden kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG32-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.09.2017 - 14.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemisen perusasioita
- hyödyntää kasvatustietellisia tutkimuksia opinnoissaan ja työelämässä
- käyttää tutkivaa ja kehittävää työotetta osaamisen syventämisessä, esimerkiksi käyttäen projektioppimisen toimintaperiaatteita
- kuvata pedagogisen kehittymisensä ja viimeistellä opettajuuden käsikirjansa
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millaista on kasvatustieteellinen tutkimus ja miten sitä voi hyödyntää opettajan työssä?
- millainen on oma musiikkipedagogin käyttötietosi?
- miten kuvailet oman oppimisprosessisi etenemistä eri vaiheissa?
- miten ammatti-identiteettisi ja osaamisesi musiikkipedagogina on kehittynyt?
- millaisia tulevaisuuden kehittämistavoitteita asetat itsellesi?
- miten musiikkipedagogin työssä ilmenevät arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen?
Aika ja paikka
Torstaisin klo 9.00-12.15
Ajanjaksolla 21.9.2017 - 14.12.2017
Lukujärjestyksessä on tilatiedot.
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen (esim. tiloissa).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan kurssin aikana.
Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työskentelyä pienryhmissä, luentoja, itsenäistä opiskelua, yksilöllisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, kirjallisia tehtäviä (esseet), esityksiä, jne.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta/-ohjausta on 30 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.
Sisällön jaksotus
Päivä Tila
21.9. 13-16.15
28.9. 13-16.15
5.10. 13-16.15
26.10. 13-16.15
2.11. 13-16.15
9.11. 13-16.15
23.11. 13-16.15
30.11. 13-16.15
14.12. 13-16.15
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojen tai osaamisen hyväksiluku.
Lisätietoja opiskelijoille
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan kirjallisella tehtävällä. Tietenkin kaikki muut tehtävät on myös tehtävä hyväksytysti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen, suorittanut annetut tehtävät tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, refletoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä osallistunut loppukeskusteluun.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta.