Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 30.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.09.2017 - 14.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Annikki Torikka
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
2X00CG32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemisen perusasioita
- hyödyntää kasvatustietellisia tutkimuksia opinnoissaan ja työelämässä
- käyttää tutkivaa ja kehittävää työotetta osaamisen syventämisessä, esimerkiksi käyttäen projektioppimisen toimintaperiaatteita
- kuvata pedagogisen kehittymisensä ja viimeistellä opettajuuden käsikirjansa
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millaista on kasvatustieteellinen tutkimus ja miten sitä voi hyödyntää opettajan työssä?
- millainen on oma musiikkipedagogin käyttötietosi?
- miten kuvailet oman oppimisprosessisi etenemistä eri vaiheissa?
- miten ammatti-identiteettisi ja osaamisesi musiikkipedagogina on kehittynyt?
- millaisia tulevaisuuden kehittämistavoitteita asetat itsellesi?
- miten musiikkipedagogin työssä ilmenevät arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen?

Aika ja paikka

Torstaisin klo 9.00-12.15
Ajanjaksolla 21.9.2017 - 14.12.2017
Lukujärjestyksessä on tilatiedot.
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen (esim. tiloissa).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan kurssin aikana.
Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työskentelyä pienryhmissä, luentoja, itsenäistä opiskelua, yksilöllisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, kirjallisia tehtäviä (esseet), esityksiä, jne.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta/-ohjausta on 30 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Päivä Tila
21.9. 13-16.15
28.9. 13-16.15
5.10. 13-16.15
26.10. 13-16.15
2.11. 13-16.15
9.11. 13-16.15
23.11. 13-16.15
30.11. 13-16.15
14.12. 13-16.15

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojen tai osaamisen hyväksiluku.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan kirjallisella tehtävällä. Tietenkin kaikki muut tehtävät on myös tehtävä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen, suorittanut annetut tehtävät tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, refletoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä osallistunut loppukeskusteluun.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta.

Siirry alkuun