Työorganisaatioiden toiminta ja lähijohtaminen laboratoriossa osa I (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BJ06-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.01.2017 - 20.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2017 - 31.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 32
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Mansikkamäki
- Helena Virikko
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mansikkamäki
- Pienryhmät
- 32 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- 32
- Opintojakso
- 7B00BJ06
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää julkisen hallinnon rakenteen ja olemuksen
- tietää Suomen terveydenhuoltojärjestelmän, sen tavoitteita
- tietää terveydenhuoltoa ja terveydenhuoltohenkilöstöä koskevaa lainsäädäntöä
- tietää eri ryhmäviestintämuotojen, kuten palaverien, neuvotteluiden ja virallisten kokousten työtavat ja hallitsee eri rooleihin ( puheenjohtajan, neuvottelun vetäjän, sihteerin, neuvottelijan, kokoukseen osallistujan jne.) liittyvät tehtävät
- osaa toimia erilaisisa ryhmäviestintätilanteissa ja tuoda perustellen esiin oman näkemyksensä huomioiden samalla osallistujien eri lähtökohdat ja tietosuojan
Sisältö (Opintojakso)
Valtion ja kunnan hallinto ja niiden roolit terveydenhuollossa
Terveydenhuoltojärjestelmän eri osa-alueet: perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja yksityinen terveydenhuolto sekä terveydenhuollon rahoitus
Terveydenhuoltoa säätelevät lait: terveydenhuoltolaki, erikoissairaanhoitolaki, mielenterveyslaki, laki yksityisestä terveydenhuollosta, potilasvahinkolaki, laki potilaan asemasta ja oikeuksista, henkilötietolaki ja laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
Persoonallinen viestijäkuva, ryhmädynamiikka, kulttuuri
Vuorovaikutustilanne ammatillisessa kontekstissa
Ryhmäviestintätaidot ja työelämän viestintätilanteet
Aika ja paikka
-
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 17.5.17
Uusintakokeesta sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkkotyöskentelyyn. Tiimitehtävien tekeminen tabulassa.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen. Keskustelu tiimissä tabulassa.
Numeerisesti arvioitava tentti; 50% arvosanasta. Tiimin syklien (4kpl) tuotosten ja keskusteluiden numeerinen arviointi, joista muodostetaan keskiarvo joka on 50% toteutuksen kokonaisarvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tuntiopetus koko ryhmälle. Verkkomateriaalit. Tiimityöskentely ja keskustelut verkossa. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali. Tentti.
Oppimateriaalit
Esim.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. 2014. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino.
Terveydenhuollon muutokset. 2015 Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op - toteutuu 9 viikon aikana + tentti
3 x 27h = 81h
Sisällön jaksotus
Lukujärjestykseen on merkitty toteutukselle tunnit + tentti
- 10.3. 2h
- 20.3. 3h
- 27.3. 3h
- 7.4. 3h
- 15.5. 2h
- 17.5. tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätiedot
Opintojakso sisältää harjoittelua
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei osallistu verkkotyöskentelyyn eikä ryhmätehtävien tekemiseen. Tuotoksissa ei ole käytetty oheismateriaalia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrän.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkotyöskentelyyn ja keskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.