Siirry suoraan sisältöön

Työorganisaatioiden toiminta ja lähijohtaminen laboratoriossa osa I (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BJ06-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.01.2017 - 20.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2017 - 31.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Mansikkamäki
Helena Virikko
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
32 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
32
Opintojakso
7B00BJ06

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää julkisen hallinnon rakenteen ja olemuksen
- tietää Suomen terveydenhuoltojärjestelmän, sen tavoitteita
- tietää terveydenhuoltoa ja terveydenhuoltohenkilöstöä koskevaa lainsäädäntöä
- tietää eri ryhmäviestintämuotojen, kuten palaverien, neuvotteluiden ja virallisten kokousten työtavat ja hallitsee eri rooleihin ( puheenjohtajan, neuvottelun vetäjän, sihteerin, neuvottelijan, kokoukseen osallistujan jne.) liittyvät tehtävät
- osaa toimia erilaisisa ryhmäviestintätilanteissa ja tuoda perustellen esiin oman näkemyksensä huomioiden samalla osallistujien eri lähtökohdat ja tietosuojan

Sisältö (Opintojakso)

Valtion ja kunnan hallinto ja niiden roolit terveydenhuollossa
Terveydenhuoltojärjestelmän eri osa-alueet: perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja yksityinen terveydenhuolto sekä terveydenhuollon rahoitus
Terveydenhuoltoa säätelevät lait: terveydenhuoltolaki, erikoissairaanhoitolaki, mielenterveyslaki, laki yksityisestä terveydenhuollosta, potilasvahinkolaki, laki potilaan asemasta ja oikeuksista, henkilötietolaki ja laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
Persoonallinen viestijäkuva, ryhmädynamiikka, kulttuuri
Vuorovaikutustilanne ammatillisessa kontekstissa
Ryhmäviestintätaidot ja työelämän viestintätilanteet

Aika ja paikka

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti 17.5.17
Uusintakokeesta sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkkotyöskentelyyn. Tiimitehtävien tekeminen tabulassa.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen. Keskustelu tiimissä tabulassa.
Numeerisesti arvioitava tentti; 50% arvosanasta. Tiimin syklien (4kpl) tuotosten ja keskusteluiden numeerinen arviointi, joista muodostetaan keskiarvo joka on 50% toteutuksen kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tuntiopetus koko ryhmälle. Verkkomateriaalit. Tiimityöskentely ja keskustelut verkossa. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali. Tentti.

Oppimateriaalit

Esim.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. 2014. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino.
Terveydenhuollon muutokset. 2015 Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op - toteutuu 9 viikon aikana + tentti
3 x 27h = 81h

Sisällön jaksotus

Lukujärjestykseen on merkitty toteutukselle tunnit + tentti

- 10.3. 2h
- 20.3. 3h
- 27.3. 3h
- 7.4. 3h
- 15.5. 2h
- 17.5. tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Opintojakso sisältää harjoittelua

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu verkkotyöskentelyyn eikä ryhmätehtävien tekemiseen. Tuotoksissa ei ole käytetty oheismateriaalia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrän.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkotyöskentelyyn ja keskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.

Siirry alkuun