Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.06.2017 - 06.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 22.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Irja Nieminen
- Opintojakso
- 7K00CT58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
Sisältö (Opintojakso)
arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset
asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
ammattieettiset ohjeet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 5.10.2017 ja uusintatentit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Osallistuminen aktiivisesti opetukseen. Orientaatioon 18.8.2017 osallistuminen pakollista. Tentti 5.10.2017 pakollinen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tiimityöskentely, ryhmätehtävät, porinapajat, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Luennoitsijoiden osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit. Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Eettisten ongelmien tunnistaminen
Käytännöllisiä hoitotyön eettisiä kysymyksiä.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtuntimäärä 81h.
Sisällön jaksotus
Arvot ja teorialähtökohta:
- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
Ammattieettiset ohjeet
Asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma:
- ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
- tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisen opiskeluryhmän mukana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Käsiteltyjä aiheita yhdistetään kansainvälisiin tutkimuksiin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei täytä tyydyttävän arvioinnin kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvailla hoitotyön eettisiä periaatteita hoitotyössä. Hän osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen ja kuvailla toimintansa eettisiä arvoja ja miten niitä noudattaa. Opiskelija tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti mutta toiminut lähinnä passiivisena ryhmänjäsenenä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä. Hän osaa perustella miten hän toimii arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata ja kertoa vaihtoehtoja hoitotyön eettiselle päätöksentekoprosessille. Opiskelija on osallistunut opiskeluun aktiivisena toimijana mutta omien kehittämisehdotusten esiin tuominen on ollut vähäistä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija analysoi kriittisesti ja kehittävästi omaa eettistä ajatteluaan ja ihmiskäsitystään hoitotyössä. Opiskelijaa osaa soveltaa saamaansa teoriatietoa ja tuoda käytännön esimerkein esille eettistä ajatteluaan. Opiskelija kuvaa tehtävissään ja tuntiosallistumisessaan konkreettisia esimerkkejä ja vaihtoehtoja hoitotyön eettisestä päätöksentekoprosessista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntiopiskeluun ja tuottanut oppimistehtävissään ja tenttivastauksissaan omaa eettistä pohdintaa.