Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.06.2017 - 06.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 22.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Irja Nieminen
Opintojakso
7K00CT58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen

Sisältö (Opintojakso)

arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset

asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla

ammattieettiset ohjeet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 5.10.2017 ja uusintatentit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Osallistuminen aktiivisesti opetukseen. Orientaatioon 18.8.2017 osallistuminen pakollista. Tentti 5.10.2017 pakollinen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, tiimityöskentely, ryhmätehtävät, porinapajat, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Luennoitsijoiden osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit. Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Eettisten ongelmien tunnistaminen
Käytännöllisiä hoitotyön eettisiä kysymyksiä.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtuntimäärä 81h.

Sisällön jaksotus

Arvot ja teorialähtökohta:
- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
Ammattieettiset ohjeet
Asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma:
- ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
- tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisen opiskeluryhmän mukana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Käsiteltyjä aiheita yhdistetään kansainvälisiin tutkimuksiin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei täytä tyydyttävän arvioinnin kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvailla hoitotyön eettisiä periaatteita hoitotyössä. Hän osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen ja kuvailla toimintansa eettisiä arvoja ja miten niitä noudattaa. Opiskelija tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti mutta toiminut lähinnä passiivisena ryhmänjäsenenä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä. Hän osaa perustella miten hän toimii arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata ja kertoa vaihtoehtoja hoitotyön eettiselle päätöksentekoprosessille. Opiskelija on osallistunut opiskeluun aktiivisena toimijana mutta omien kehittämisehdotusten esiin tuominen on ollut vähäistä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija analysoi kriittisesti ja kehittävästi omaa eettistä ajatteluaan ja ihmiskäsitystään hoitotyössä. Opiskelijaa osaa soveltaa saamaansa teoriatietoa ja tuoda käytännön esimerkein esille eettistä ajatteluaan. Opiskelija kuvaa tehtävissään ja tuntiosallistumisessaan konkreettisia esimerkkejä ja vaihtoehtoja hoitotyön eettisestä päätöksentekoprosessista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntiopiskeluun ja tuottanut oppimistehtävissään ja tenttivastauksissaan omaa eettistä pohdintaa.

Siirry alkuun