Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV65-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 22.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
18 - 20
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Liisa Sittig
Anne Silvan
Vesa Joutsen
Pirkko Kivinen
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Opintojakso
7K00BV65

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija

- osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
- osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
- ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
- osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
- osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- kouluikäisen terveydenhoitotyö
- nuoren terveydenhoitotyö
- nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
- nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
- oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
- vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- opiskelijan terveydenhoitotyö

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)

Aika ja paikka

tammi-helmikuu 2017

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Koe 6.2.17 (ryhmäkoe)

Uusintakoe 1 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 12/17
Uusintakoe 2 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 16/17

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1.osa ryhmäkoe (6.2.17) numeraalinen arviointi
2. ja 3.osa erityisasiantuntijat pakollinen läsnäolo (lastensuojelu, ryhti) Hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luento/ opetuskeskustelu
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

KOEMATERIAALI:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
* Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Huom. osa 4: päivitetty, uusi:
- Huom. osa 6: päivitetty, uusi: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%c3%a4%c3%b6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1
s.21-180
* Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla (myös erityisasiantuntijaluennoilla) osoitettu materiaali
LISÄKIRJALLISUUS:
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Bildjuschkin K (toim.) 2015. Seksuaalikasvatuksen tueksi. Työpaperi 35/2015. THL https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129742/TY%C3%962016_35_web_korjattu.pdf?sequence=5
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 30h
itsenäistä työskentelyä 51 tuntia
yksi koe (ryhmäkoe)
tehtävät

Sisällön jaksotus

1. osa kth teoria
2. lastensuojelu
3. ryhti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Siirry alkuun