Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV65-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 22.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 18 - 20
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Liisa Sittig
- Anne Silvan
- Vesa Joutsen
- Pirkko Kivinen
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Irmeli Nieminen
- Opintojakso
- 7K00BV65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
- osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
- ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
- osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
- osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- kouluikäisen terveydenhoitotyö
- nuoren terveydenhoitotyö
- nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
- nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
- oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
- vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- opiskelijan terveydenhoitotyö
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Aika ja paikka
tammi-helmikuu 2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe 6.2.17 (ryhmäkoe)
Uusintakoe 1 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 12/17
Uusintakoe 2 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 16/17
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1.osa ryhmäkoe (6.2.17) numeraalinen arviointi
2. ja 3.osa erityisasiantuntijat pakollinen läsnäolo (lastensuojelu, ryhti) Hyväksytty/ hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luento/ opetuskeskustelu
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
KOEMATERIAALI:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
* Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Huom. osa 4: päivitetty, uusi:
- Huom. osa 6: päivitetty, uusi: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%c3%a4%c3%b6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1
s.21-180
* Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla (myös erityisasiantuntijaluennoilla) osoitettu materiaali
LISÄKIRJALLISUUS:
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Bildjuschkin K (toim.) 2015. Seksuaalikasvatuksen tueksi. Työpaperi 35/2015. THL https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129742/TY%C3%962016_35_web_korjattu.pdf?sequence=5
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 30h
itsenäistä työskentelyä 51 tuntia
yksi koe (ryhmäkoe)
tehtävät
Sisällön jaksotus
1. osa kth teoria
2. lastensuojelu
3. ryhti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma