Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)
Code: 7K00BV65-3003
General information
- Enrolment period
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 22.05.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Liisa Sittig
- Anne Silvan
- Vesa Joutsen
- Pirkko Kivinen
- Irmeli Nieminen
- Person in charge
- Irmeli Nieminen
- Course
- 7K00BV65
Objectives (course unit)
Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others
Content (course unit)
- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students
Prerequisites (course unit)
Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
Location and time
tammi-helmikuu 2017
Exam schedules
Koe 6.2.17 (ryhmäkoe)
Uusintakoe 1 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 12/17
Uusintakoe 2 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 16/17
Assessment methods and criteria
1.osa ryhmäkoe (6.2.17) numeraalinen arviointi
2. ja 3.osa erityisasiantuntijat pakollinen läsnäolo (lastensuojelu, ryhti) Hyväksytty/ hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
luento/ opetuskeskustelu
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu
Learning materials
KOEMATERIAALI:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
* Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Huom. osa 4: päivitetty, uusi:
- Huom. osa 6: päivitetty, uusi: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%c3%a4%c3%b6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1
s.21-180
* Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla (myös erityisasiantuntijaluennoilla) osoitettu materiaali
LISÄKIRJALLISUUS:
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Bildjuschkin K (toim.) 2015. Seksuaalikasvatuksen tueksi. Työpaperi 35/2015. THL https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129742/TY%C3%962016_35_web_korjattu.pdf?sequence=5
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1
Student workload
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 30h
itsenäistä työskentelyä 51 tuntia
yksi koe (ryhmäkoe)
tehtävät
Content scheduling
1. osa kth teoria
2. lastensuojelu
3. ryhti
Completion alternatives
- ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma