Skip to main content

Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)

Code: 7K00BV65-3003

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 08.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 22.05.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
18 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Liisa Sittig
Anne Silvan
Vesa Joutsen
Pirkko Kivinen
Irmeli Nieminen
Person in charge
Irmeli Nieminen
Course
7K00BV65

Objectives (course unit)

Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others

Content (course unit)

- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students

Prerequisites (course unit)

Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)

Location and time

tammi-helmikuu 2017

Exam schedules

Koe 6.2.17 (ryhmäkoe)

Uusintakoe 1 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 12/17
Uusintakoe 2 (yksilökoe) Tenttiterraariossa vk 16/17

Assessment methods and criteria

1.osa ryhmäkoe (6.2.17) numeraalinen arviointi
2. ja 3.osa erityisasiantuntijat pakollinen läsnäolo (lastensuojelu, ryhti) Hyväksytty/ hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

luento/ opetuskeskustelu
tehtävien tekeminen
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
itsenäinen opiskelu

Learning materials

KOEMATERIAALI:
* Valtioneuvoston asetus (VNA 338/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
* Hakulinen-Viitanen T.ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Mäki P. ym (toim.) 2011. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. THL Opas 14
Osat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9.4, 13, 14, 15, 16/kouluterveydenhuollon näkökulma
Huom. osa 4: päivitetty, uusi:
- Huom. osa 6: päivitetty, uusi: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130284/THL_TT_N%c3%a4%c3%b6nseulonta_verkko18032016.pdf?sequence=3
* Opiskeluterveydenhuollon opas 2006. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/71063/Julk_2006_12_opiskeluterveydenhuolto_verkko.pdf?sequence=1
s.21-180
* Hietanen-Peltola M & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1
* Marttunen ym. 2013. Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. THL. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110484/THL_OPA025_2013.pdf?sequence=1
Luennot ja luennoilla (myös erityisasiantuntijaluennoilla) osoitettu materiaali
LISÄKIRJALLISUUS:
* Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa –hoitosuositus 2015. HOTUS. http://www.hotus.fi/system/files/SUOSITUS_lasten_kaltoinkohtelu.pdf
* Bildjuschkin K (toim.) 2015. Seksuaalikasvatuksen tueksi. Työpaperi 35/2015. THL https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129742/TY%C3%962016_35_web_korjattu.pdf?sequence=5
* Mustonen H. & Ollila H. (toim.) 2009. Tupakatta työelämään. Savuttomuusopas ammatilliseen koulutukseen. THL Opas 7. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80388/7dcbb525-9ff9-44d6-909f-d18c4ade7587.pdf?sequence=1

Student workload

3 op 3 x 27 = 81 tuntia
lähiopetusta 30h
itsenäistä työskentelyä 51 tuntia
yksi koe (ryhmäkoe)
tehtävät

Content scheduling

1. osa kth teoria
2. lastensuojelu
3. ryhti

Completion alternatives

- ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

opintokokonaisuuuteen sisältyy ohjattu harjoittelu kouluterveydenhuollossa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Go back to top of page