Asiakkaat palvelun kehittäjänä (5op)
Toteutuksen tunnus: 7L00CS85-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.01.2017 - 24.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- asiantuntijana kehittää yrityksen palveluprosesseja käyttäjälähtöisesti
- tunnistaa asiakkaiden ja sidosryhmien merkityksen palvelujen kehittämisessä
- sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (Opintojakso)
Millainen on palvelun kehittämisprosessi?
Miksi palveluja kehitetään yhteistyössä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa?
Miten integroida asiakkaita ja muita sidosryhmiä palvelun kehittämisprosessiin?
Aika ja paikka
26.1, 27.1, 8.2, 23.3 ja 24.3, puolipäivää kerrallaan ap 8.30-11.45 tai
ip 12.30--16.00, lukujärjestyksen mukaisesti
23.2 klo 8-18 välille ohjauskeskustelu skype-keskusteluna 30 min/tiimi, ajanvarauksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tiimitehtävän
-kirjallisen raportin palautus 21.3 Tabulaan
- suullinen esitys 23.-24.3.2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimitehtävän toteutus yrityskohteeseen
-kirjallinen raportointi 21.3.2017 mennessä
-Suullinen esitys 23.-24.3.2017 vuorovaikutteisesti muiden opiskelijoiden kanssa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
tiimitehtävä
oppimis- ja ohjauskeskustelut
Oppimateriaalit
Juha Tuulaniemi, 2011. Palvelumuotoilu.
Muut materiaali, myös englanninkielinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op =135h opiskelijan työtä
20 h yhteiset kontaktitunnit (26.1, 27.1, 8.2, 23.3 ja 24.3), puolipäivää kerrallaan ap 8.30-11.45 ja
ip 12.30--16.00
115h itsenäistä työskentelyä ja tiimityöskentelyä oman tiimin kanssa
23.2 klo 8-18 välille ohjauskeskustelu skype-keskusteluna 30 min/tiimi, ajanvarauksen mukaisesti
Sisällön jaksotus
Aikataulu:
vko 4 : 26.-27.1 kurssin aloitus, luennot ja tehtävänanto
vko 6 : 8.2 tiimeillä suunnitelmat käyttäjälähtöisten menetelmien käytöstä aikatauluineen
vko 7-10 aineiston hankinta Keinupuiston palvelutalo
vko 11 tulosten yhteenvetoa
vko 12 23.3 -24.3 tulosten esittely ja analysointi kontaktituntien puitteissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimityö toteutetaan yritystoimeksiantona
Lisätiedot
Opettaja Tuija Ylä-Viteli
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista toimialan palvelujen kehittämistarpeita eikä kykene määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä.
Opiskelija ei ole osallistunut eikä toiminut vastuullisesti co-design lähestymistavalla toteutettuihin palvelujen kehittämistehtäviin. Opiskelijalla ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
T1-2
Opiskelija tunnistaa toimialan palvelujen kehittämistarpeita ja kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja co-design lähestymistavan palvelujen kehittämisessä.
Opiskelijalla on pyrkimystä palvelun kehittämiseen yrityksissä ja toimintaa asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamiseen kehittämiseen.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa ja ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
H4 - H3
Opiskelija jäsentää toimialan palvelujen kehittämistarpeita ja kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen.
Opiskelija osaa ratkaista palvelun ongelmia yrityksissä ja sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
K5
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti toimialan palvelujen kehittämistarpeen ja kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen.
Opiskelija ideoi ja luo uusia palvelun toimintamalleja yritykseen ja sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
K5
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti toimialan palvelujen kehittämistarpeen ja kykenee analysoimaan käyttäjälähtöisten menetelmien ja co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen.
Opiskelija ideoi ja luo uusia palvelun toimintamalleja yritykseen ja sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
H4 - H3
Opiskelija jäsentää toimialan palvelujen kehittämistarpeita ja kykenee vertailemaan erilaisia käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustelemaan co-design lähestymisen hyötyjä palveluprosessien kehittämiseen.
Opiskelija osaa ratkaista palvelun ongelmia yrityksissä ja sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
T1-2
Opiskelija tunnistaa toimialan palvelujen kehittämistarpeita ja kykenee määrittelemään käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja co-design lähestymistavan palvelujen kehittämisessä.
Opiskelijalla on pyrkimystä palvelun kehittämiseen yrityksissä ja toimintaa asiakkaiden ja sidosryhmien sitouttamiseen kehittämiseen.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa ja ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.