Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-18-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 31.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2016 - 07.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Hanna-Kaisa Korpikoski
Pienryhmät
avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
avoin AMK
Opintojakso
7S-18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen

Sisältö (Opintojakso)

- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Seminnari 7.12. ja raportin palautus 11.12.16

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento, kirjallisuus, opetusmateriaali
Aktiviteetti
Seminaari

Oppimateriaalit

Löytyy 15SO-KOTISIVUT -tabula sivuilta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suoritukset:
a) Yksilöllinen raportti sisältäen opetuskertojen teemat. Palautus tabulaan 11.12.2016 mennessä!
- Kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin käyttö. Teoreettista reflektiota!
b) Ryhmätyö, johon sisältyy joko 2 opintokäyntiä kunkin opiskelijan kohdalla TAI opintokäyntien sijaan aktiviteetti valitsemalle ryhmälle/ yhteistyökumppanille. Ryhmätyö raportoidaan yksilölliseen raporttiin. Ryhmä miettii yhdessä mielekkään ryhmätyön esittämistavan.
Esitetään seminaarissa 7.12.
- Ryhmätyö: mikä, miten, miksi? Etiikka? Kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin käyttö.
c) Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
- Mikäli joutuu olemaan sairauden tms vuoksi pois, opiskelija opiskelee itsenäisesti lähiopetuskerran teeman ja sisällyttää sen raporttiin.

Sisällön jaksotus

25.10. aloitus
- Työryhmiin jakaantuminen (ryhmätyö teemat monisteen lopussa)
- Sosiaalinen kuntoutus
- Jako kahteen ryhmään pienryhmäopetusta varten (2.11. & 15.11. & 23.11. & 29.11.)
- Lyhytaikaishoito perheen tukena –messut/ ilmoittautuminen

1.11. Lyhytaikaishoito perheen tukena –messut klo 13-19
- http://www.kvps.fi/tapahtumat/lyhytaikaishoito-perheen-tukena-messut (Tarkempi ohjelma)
- Tulppaanitalo Pinninkatu 51

2.11. (Hanna R1 UMT R2) & 15.11. (Hanna R2 UMT R1)
- Hannan teemat (palvelujärjestelmä) / UMT teemat (vammaisuuden lähestymistavat ym) puolelle ryhmälle ja sitten päinvastoin

22.11. ryhmien itsenäinen työskentelyaika (aika varattu ryhmätöiden tekemiseen lukujärjestykseen)

23.11. (Hanna R1 UMT R2) & 29.11. (Hanna R2 UMT R1)
- UMT teemat koululla
- Hannan ryhmät Malike keskuksessa: Sumeliuksenkatu 18 b, 3. krs. (http://www.malike.fi /)

7.12. seminaari koululla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Paikallisia vammaisalan toimijoita (esim. kvtl, kvps...)

Lisätietoja opiskelijoille

Löytyy 15SO-KOTISIVUT tabula sivuilta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- jäsentynyttä ja soveltavaa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- käsitteelistä ja laaja-alaista

Siirry alkuun