Disability Studies (3 cr)
Code: 7S-18-3011
General information
- Enrolment period
- 02.07.2016 - 31.10.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.10.2016 - 07.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Small groups
- avoin AMK (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- avoin AMK
- Course
- 7S-18
Objectives (course unit)
Students
- are able to perceive disabilities from the perspective of medical model, social model, and human right model
- are able to work with disabled people of different ages in different client situations
- are able to promote inclusion and accessibility
- can search for current information on disability studies using Finnish and international sources
- can describe the principles of social rehabilitation and disability studies
Content (course unit)
Different models of disability
- Encountering disabilities
- Inclusion and accessibility
- Expert knowledge in literature and in the organisations of the field
- International perspectives
Exam schedules
Seminnari 7.12. ja raportin palautus 11.12.16
Teaching methods
Luento, kirjallisuus, opetusmateriaali
Aktiviteetti
Seminaari
Learning materials
Löytyy 15SO-KOTISIVUT -tabula sivuilta
Student workload
Kurssin suoritukset:
a) Yksilöllinen raportti sisältäen opetuskertojen teemat. Palautus tabulaan 11.12.2016 mennessä!
- Kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin käyttö. Teoreettista reflektiota!
b) Ryhmätyö, johon sisältyy joko 2 opintokäyntiä kunkin opiskelijan kohdalla TAI opintokäyntien sijaan aktiviteetti valitsemalle ryhmälle/ yhteistyökumppanille. Ryhmätyö raportoidaan yksilölliseen raporttiin. Ryhmä miettii yhdessä mielekkään ryhmätyön esittämistavan.
Esitetään seminaarissa 7.12.
- Ryhmätyö: mikä, miten, miksi? Etiikka? Kirjallisuuden ja muun lähdemateriaalin käyttö.
c) Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
- Mikäli joutuu olemaan sairauden tms vuoksi pois, opiskelija opiskelee itsenäisesti lähiopetuskerran teeman ja sisällyttää sen raporttiin.
Content scheduling
25.10. aloitus
- Työryhmiin jakaantuminen (ryhmätyö teemat monisteen lopussa)
- Sosiaalinen kuntoutus
- Jako kahteen ryhmään pienryhmäopetusta varten (2.11. & 15.11. & 23.11. & 29.11.)
- Lyhytaikaishoito perheen tukena –messut/ ilmoittautuminen
1.11. Lyhytaikaishoito perheen tukena –messut klo 13-19
- http://www.kvps.fi/tapahtumat/lyhytaikaishoito-perheen-tukena-messut (Tarkempi ohjelma)
- Tulppaanitalo Pinninkatu 51
2.11. (Hanna R1 UMT R2) & 15.11. (Hanna R2 UMT R1)
- Hannan teemat (palvelujärjestelmä) / UMT teemat (vammaisuuden lähestymistavat ym) puolelle ryhmälle ja sitten päinvastoin
22.11. ryhmien itsenäinen työskentelyaika (aika varattu ryhmätöiden tekemiseen lukujärjestykseen)
23.11. (Hanna R1 UMT R2) & 29.11. (Hanna R2 UMT R1)
- UMT teemat koululla
- Hannan ryhmät Malike keskuksessa: Sumeliuksenkatu 18 b, 3. krs. (http://www.malike.fi /)
7.12. seminaari koululla
Practical training and working life cooperation
Paikallisia vammaisalan toimijoita (esim. kvtl, kvps...)
Further information
Löytyy 15SO-KOTISIVUT tabula sivuilta
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää vammaistyön käsitteitä ja ilmiöitä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- jäsentynyttä ja soveltavaa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- käsitteelistä ja laaja-alaista