Maailman biotuoteteollisuus ja asiakkuuden hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00BI77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.04.2016 - 02.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2016 - 16.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 40
- Koulutus
- Paperi-, tekstiili- ja kemiantekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Tiina Wickman-Viitala
- Biotuotetekniikka Virtuaalihenkilö
- Merja Hanhimäki
- Vastuuhenkilö
- Ulla Häggblom
- Opintojakso
- 5P00BI77
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää
- paperi- ja kartonkituotteiden kysynnän ja tarjonnan maailmassa ja Euroopassa
- paperi- ja kartonkituotteiden kysyntään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vaikuttavat indikaattorit
- selluloosan, paperi- ja kartonkituotteiden kauppavirrat maailmassa
- ulkomaankaupan keskeiset vientidokumentit
- ulkomaankaupan toimitusehtolausekkeet
- ulkomaankaupan riskit
- Business to Business markkinoinnin tunnuspiirteet
- asiakkaiden erilaiset ostoprosessit
- asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet sekä hyödyt
- markkinoinnin peruskilpailukeinot ja niiden soveltamisen paperi- ja kartonkituotteiden markkinointiin
- eco-/vihreänmarkkinoinnin soveltamisen metsäklusterissa
Sisältö (Opintojakso)
Paperi- ja kartonkituotteiden kysyntän ja tarjonta maailmassa ja Euroopassa, paperi- ja kartonkituotteiden kysyntään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vaikuttavat indikaattorit, selluloosan, paperi- ja kartonkituotteiden kauppavirrat maailmassa, ulkomaankaupan keskeiset vientidokumentit, ulkomaankaupan toimitusehtolausekkeet, ulkomaankaupan riskit, Business to Business markkinoinnin tunnuspiirteet, tuotantohyödykkeen ja kulutustavaran erot, ostoprosessin vaiheet, asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja hyödyt asiakkaalle ja yritykselle, tuotekäsite, tuoteominaisuudet ja tuotetarjooma kilpailukeinona, palvelut ja niiden merkitys kilpailukeinona, hinnoittelu ja maksuehdot kilpailukeinona, markkinointikanavararatkaisut, metsäteollisuuden maailmanlaajuiset myyntiverkostot, paperitukkukaupan rooli ja merkitys, henkilökohtainen myyntityö, tekninen asiakaspalvelu, myynninedistäminen ja mainonta paperiklusteriyritykissä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Liiketoiminta ja yrittäjyys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotentti pohjautuen kirjaan Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus) 16.9.2016-30.9.2016. Tentti toteutetaan Tenttiterraariossa. Ohje sähköiseen tenttiin ilmoittautumisesta sekä tenttimisestä Tenttiterraariossa: https://intra.tamk.fi/web/it-ohjeet/tenttiterraario
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti hyväksytty/hylätty
70 % Busines Model Canvas - liiketoimintamalli: kirjallinen raportti ja esitys
30 % Asenne, osallistuminen, työskentely,laadullinen aktiivisuus , lähitunneilla, ekskursioilla, yrityskäynneillä ja ajanhallinta sisältäen itsearvioinnin ja vertaisarviointi.
Miniskenaarioanalyysi/kestävän kehityksen asiakasanalyysi hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentava opettajuus
Aktivoivat tuntitehtävät
Opetuskeskustelut
Analyysi- ja liiketoimintamallit
Pari-/ryhmätyöskentelu
Messuvierailu ja ekskursiot
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus)
Busines Model Canvas-liiketoimintamalli
Luentomateriaali
Nettimateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
70 h lähituntityöskentelyä ja 65 h itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Merja Hanhimäen ja Tiina Wickman-Viitalan lähityöskentelytunnit perjantaisin klo 11.15-15.30. Sisältösuunnitelma (muutokset mahdollisia)
9.9. Aloitus ja Busines Model Canvas -liiketoimintamalli
16.9. Tenttiin valmistautuminen Sähköinen tentti Tenttiterraariossa 16.9.-30.9.
20.9.) PacTecMessut
23.9. Messutehtävän purku
30.9. Tuote ja arvolupaus asiakkaalle
7.10. Tuotteistaminen ja asiakassegmentointi
14.10. Jakelukanavat/kansainvälistyminen ja partnerit
28.10. Ydintoiminnot ja resurssit
4.11. Ekskursio tai DS Smith harjoitustehtävän työstö
11.11. Vientikauppa (lausekkeet, dokumentit)
18.11. UPM Raflatac ekskursio
25.11. Kustannukset, hinnoittelu, valuuttakurssit
2.12. Busines Model Canvas - mallin coaching ryhmittäin. Mitä jos kysymykset ?
9.12. Busines Canvas Model- mallin raportin ja esityksen viimeistely
13.12. Busines Model Canvas- liiketoimintamallien esitykset
Aki Saarisen lähitunnit ovat tiistaisin lukujärjestyksen mukaan (Huom ! ilta-ajat)
Maailman biotuoteteollisuus
- Trendit ja näkymät
- Mitä biotuoteteollisuus on ?
- Perinteisen metsäteollisuuden rooli
- Kauppavirrat (supply, demand)
- Suurimmat toimijat
- Case Suomi
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä ”trendi/miniskenaarioanalyysin” jonkun suomalaisen biotuoteyhtiön tulevaisuudesta (skenaarioanalyysi läpikäydään Pakkaukset ja uudet tuotteet kurssilla)
- Kestävän kehityksen (sustainability) rooli asiakkuuksien hallinnassa
- Mitä maailmassa on tapahtumassa (luonnonvarat, ilmastomuutos, maailman väkimäärä etc.)
- Kestävän kehityksen raportti ja sen pääkomponentit
- Kuluttajanäkökulma
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä jonkun suuryrityksen kestävän kehityksen raportin pohjalta”asiakkusanalyysin” eli miten yrityksen asiakas ja kuluttaja näkyy raportissa tai vastaavasti mitä raportti kertoo tulevaisuuden vaatimuksista ja mitä ne tarkoittavat yritykselle ja sen asiakkkaille ?
- Miten kaupallistamiseen tulisi varautua
- tuotteiden lanreeraus
- pilotointi ja kokeilu
- nopea oppiminen ja ketteryyys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailut
Yrityslähtöiset toimeksiannot
Kansainvälisyys
Tuotelanseraaus kansvainväliselle markkinalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa opintokokonaisuutta, jossa tämän opintojakson lisäksi opintojaksot Design Management and Innovations, Uudet tuotteet ja pakkaukset.
Opintojakson lähitunnit pakollisia. Poissaolo ja tuntityöskentely vaikuttavat arvosanaan. Poissaolon voi korvata itse valitsemallaan teemaan sopivalla alustuksella, joka esitetään seuraavalla lähitunnilla. Lähitapaamisia 10, joista vähintään kahdeksalla tulee olla läsnä, muutoin opintojakso on hylätty. Lisäksi Aki Saarisen lähiopetustunnit, joista tulee ohjeistus myöhemmin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei riittävä läsnäolo opintojakson lähityöskentelytunneilla. Poissaolojen korvaavuudet puuttuvat. Ei tee Busines Canva Model ja muita opintojakson tehtäviä.
Hylätty tentti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa markkinoinnin peruskäsitteet ja markkinointitoiminnot. Tietää markkinoinnin malleja ja analyysimenetelmiä. Tekee vaadittavat esitykset. Osallistuu lähityöskentelytunneille.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ja ymmärtää markkinoinnin käsitteitä ja mrakkinoinnin toimintoja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tietää markkinoinnin roollin liiketoimintojen kokonaisuudessa.Esitykset ovat ammatillisesti hallittuja. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyn edistämiseksi lähityöskentelytunneilla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ja ymmärtää laajasti markkinoinnin ksäitteitä ja markkinoinnin toimintoja sekä osaa monipuolisesti ja kehittävällä otteella soveltaa niitä. Ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoimintojen kokonaisuudessa. Esitys ammattimaisen laadukasta, analysoivaa ja selkeää. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyssä ja hallitsee ryhmädynamiikkaa rakentavasti edistäen ja asiaa eteenpäin vieden.