Skip to main content

Global Bioproduct Industry and Customer Management (5 cr)

Code: 5P00BI77-3001

General information


Enrolment period
25.04.2016 - 02.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2016 - 16.12.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Tiina Wickman-Viitala
Biotuotetekniikka Virtuaalihenkilö
Merja Hanhimäki
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
5P00BI77

Objectives (course unit)

The student knows
- the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines
- the role of green marketing in paper busines

-

Content (course unit)

the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines: product, price, place and promotion
- product: the concept of the product, the marketing quality of the product
- price: price policy, price decissions, terms of payment
- place: marketing channels in bioproduct industry
- marketing communication: personal selling in B to B marketing sales promotion
- the role of services in bioproduct industry
- the technical customer service in bioproduct industry
- the role of green marketing in paper busines

Prerequisites (course unit)

Business Operations and Entrepreneurship

Exam schedules

Ennakkotentti pohjautuen kirjaan Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus) 16.9.2016-30.9.2016. Tentti toteutetaan Tenttiterraariossa. Ohje sähköiseen tenttiin ilmoittautumisesta sekä tenttimisestä Tenttiterraariossa: https://intra.tamk.fi/web/it-ohjeet/tenttiterraario

Assessment methods and criteria

Tentti hyväksytty/hylätty
70 % Busines Model Canvas - liiketoimintamalli: kirjallinen raportti ja esitys
30 % Asenne, osallistuminen, työskentely,laadullinen aktiivisuus , lähitunneilla, ekskursioilla, yrityskäynneillä ja ajanhallinta sisältäen itsearvioinnin ja vertaisarviointi.
Miniskenaarioanalyysi/kestävän kehityksen asiakasanalyysi hyväksytty/hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Valmentava opettajuus
Aktivoivat tuntitehtävät
Opetuskeskustelut
Analyysi- ja liiketoimintamallit
Pari-/ryhmätyöskentelu
Messuvierailu ja ekskursiot

Learning materials

Tenttikirja: Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus)
Busines Model Canvas-liiketoimintamalli
Luentomateriaali
Nettimateriaali

Student workload

70 h lähituntityöskentelyä ja 65 h itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

Merja Hanhimäen ja Tiina Wickman-Viitalan lähityöskentelytunnit perjantaisin klo 11.15-15.30. Sisältösuunnitelma (muutokset mahdollisia)
9.9. Aloitus ja Busines Model Canvas -liiketoimintamalli
16.9. Tenttiin valmistautuminen Sähköinen tentti Tenttiterraariossa 16.9.-30.9.
20.9.) PacTecMessut
23.9. Messutehtävän purku
30.9. Tuote ja arvolupaus asiakkaalle
7.10. Tuotteistaminen ja asiakassegmentointi
14.10. Jakelukanavat/kansainvälistyminen ja partnerit
28.10. Ydintoiminnot ja resurssit
4.11. Ekskursio tai DS Smith harjoitustehtävän työstö
11.11. Vientikauppa (lausekkeet, dokumentit)
18.11. UPM Raflatac ekskursio
25.11. Kustannukset, hinnoittelu, valuuttakurssit
2.12. Busines Model Canvas - mallin coaching ryhmittäin. Mitä jos kysymykset ?
9.12. Busines Canvas Model- mallin raportin ja esityksen viimeistely
13.12. Busines Model Canvas- liiketoimintamallien esitykset

Aki Saarisen lähitunnit ovat tiistaisin lukujärjestyksen mukaan (Huom ! ilta-ajat)
Maailman biotuoteteollisuus
- Trendit ja näkymät
- Mitä biotuoteteollisuus on ?
- Perinteisen metsäteollisuuden rooli
- Kauppavirrat (supply, demand)
- Suurimmat toimijat
- Case Suomi
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä ”trendi/miniskenaarioanalyysin” jonkun suomalaisen biotuoteyhtiön tulevaisuudesta (skenaarioanalyysi läpikäydään Pakkaukset ja uudet tuotteet kurssilla)
- Kestävän kehityksen (sustainability) rooli asiakkuuksien hallinnassa
- Mitä maailmassa on tapahtumassa (luonnonvarat, ilmastomuutos, maailman väkimäärä etc.)
- Kestävän kehityksen raportti ja sen pääkomponentit
- Kuluttajanäkökulma
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä jonkun suuryrityksen kestävän kehityksen raportin pohjalta”asiakkusanalyysin” eli miten yrityksen asiakas ja kuluttaja näkyy raportissa tai vastaavasti mitä raportti kertoo tulevaisuuden vaatimuksista ja mitä ne tarkoittavat yritykselle ja sen asiakkkaille ?
- Miten kaupallistamiseen tulisi varautua
- tuotteiden lanreeraus
- pilotointi ja kokeilu
- nopea oppiminen ja ketteryyys

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Yritysvierailut
Yrityslähtöiset toimeksiannot

International connections

Tuotelanseraaus kansvainväliselle markkinalle.

Further information

Opintojakso on osa opintokokonaisuutta, jossa tämän opintojakson lisäksi opintojaksot Design Management and Innovations, Uudet tuotteet ja pakkaukset.
Opintojakson lähitunnit pakollisia. Poissaolo ja tuntityöskentely vaikuttavat arvosanaan. Poissaolon voi korvata itse valitsemallaan teemaan sopivalla alustuksella, joka esitetään seuraavalla lähitunnilla. Lähitapaamisia 10, joista vähintään kahdeksalla tulee olla läsnä, muutoin opintojakso on hylätty. Lisäksi Aki Saarisen lähiopetustunnit, joista tulee ohjeistus myöhemmin.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei riittävä läsnäolo opintojakson lähityöskentelytunneilla. Poissaolojen korvaavuudet puuttuvat. Ei tee Busines Canva Model ja muita opintojakson tehtäviä.
Hylätty tentti.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa markkinoinnin peruskäsitteet ja markkinointitoiminnot. Tietää markkinoinnin malleja ja analyysimenetelmiä. Tekee vaadittavat esitykset. Osallistuu lähityöskentelytunneille.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa ja ymmärtää markkinoinnin käsitteitä ja mrakkinoinnin toimintoja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tietää markkinoinnin roollin liiketoimintojen kokonaisuudessa.Esitykset ovat ammatillisesti hallittuja. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyn edistämiseksi lähityöskentelytunneilla.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa ja ymmärtää laajasti markkinoinnin ksäitteitä ja markkinoinnin toimintoja sekä osaa monipuolisesti ja kehittävällä otteella soveltaa niitä. Ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoimintojen kokonaisuudessa. Esitys ammattimaisen laadukasta, analysoivaa ja selkeää. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyssä ja hallitsee ryhmädynamiikkaa rakentavasti edistäen ja asiaa eteenpäin vieden.

Go back to top of page