Global Bioproduct Industry and Customer Management (5 cr)
Code: 5P00BI77-3001
General information
- Enrolment period
- 25.04.2016 - 02.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.09.2016 - 16.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tiina Wickman-Viitala
- Biotuotetekniikka Virtuaalihenkilö
- Merja Hanhimäki
- Person in charge
- Ulla Häggblom
- Course
- 5P00BI77
Objectives (course unit)
The student knows
- the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines
- the role of green marketing in paper busines
-
Content (course unit)
the demand and offer of paper and paperboard products and other bioproducts like pulp in Europe and global
- the indicators effecting in demand of paper and paperboard products and other bioproducts
- the global trade channels of pulp, paper and paperboard
- the main documents of foreign trade
- the main risks of foreign trade
- the Incoterms clauses of terms of delivery
- the content of Busines to Busines marketing
- the content, targets and benefits of customer relationship marketing
- the marketing mix of paper busines: product, price, place and promotion
- product: the concept of the product, the marketing quality of the product
- price: price policy, price decissions, terms of payment
- place: marketing channels in bioproduct industry
- marketing communication: personal selling in B to B marketing sales promotion
- the role of services in bioproduct industry
- the technical customer service in bioproduct industry
- the role of green marketing in paper busines
Prerequisites (course unit)
Business Operations and Entrepreneurship
Exam schedules
Ennakkotentti pohjautuen kirjaan Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus) 16.9.2016-30.9.2016. Tentti toteutetaan Tenttiterraariossa. Ohje sähköiseen tenttiin ilmoittautumisesta sekä tenttimisestä Tenttiterraariossa: https://intra.tamk.fi/web/it-ohjeet/tenttiterraario
Assessment methods and criteria
Tentti hyväksytty/hylätty
70 % Busines Model Canvas - liiketoimintamalli: kirjallinen raportti ja esitys
30 % Asenne, osallistuminen, työskentely,laadullinen aktiivisuus , lähitunneilla, ekskursioilla, yrityskäynneillä ja ajanhallinta sisältäen itsearvioinnin ja vertaisarviointi.
Miniskenaarioanalyysi/kestävän kehityksen asiakasanalyysi hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Valmentava opettajuus
Aktivoivat tuntitehtävät
Opetuskeskustelut
Analyysi- ja liiketoimintamallit
Pari-/ryhmätyöskentelu
Messuvierailu ja ekskursiot
Learning materials
Tenttikirja: Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus)
Busines Model Canvas-liiketoimintamalli
Luentomateriaali
Nettimateriaali
Student workload
70 h lähituntityöskentelyä ja 65 h itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
Merja Hanhimäen ja Tiina Wickman-Viitalan lähityöskentelytunnit perjantaisin klo 11.15-15.30. Sisältösuunnitelma (muutokset mahdollisia)
9.9. Aloitus ja Busines Model Canvas -liiketoimintamalli
16.9. Tenttiin valmistautuminen Sähköinen tentti Tenttiterraariossa 16.9.-30.9.
20.9.) PacTecMessut
23.9. Messutehtävän purku
30.9. Tuote ja arvolupaus asiakkaalle
7.10. Tuotteistaminen ja asiakassegmentointi
14.10. Jakelukanavat/kansainvälistyminen ja partnerit
28.10. Ydintoiminnot ja resurssit
4.11. Ekskursio tai DS Smith harjoitustehtävän työstö
11.11. Vientikauppa (lausekkeet, dokumentit)
18.11. UPM Raflatac ekskursio
25.11. Kustannukset, hinnoittelu, valuuttakurssit
2.12. Busines Model Canvas - mallin coaching ryhmittäin. Mitä jos kysymykset ?
9.12. Busines Canvas Model- mallin raportin ja esityksen viimeistely
13.12. Busines Model Canvas- liiketoimintamallien esitykset
Aki Saarisen lähitunnit ovat tiistaisin lukujärjestyksen mukaan (Huom ! ilta-ajat)
Maailman biotuoteteollisuus
- Trendit ja näkymät
- Mitä biotuoteteollisuus on ?
- Perinteisen metsäteollisuuden rooli
- Kauppavirrat (supply, demand)
- Suurimmat toimijat
- Case Suomi
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä ”trendi/miniskenaarioanalyysin” jonkun suomalaisen biotuoteyhtiön tulevaisuudesta (skenaarioanalyysi läpikäydään Pakkaukset ja uudet tuotteet kurssilla)
- Kestävän kehityksen (sustainability) rooli asiakkuuksien hallinnassa
- Mitä maailmassa on tapahtumassa (luonnonvarat, ilmastomuutos, maailman väkimäärä etc.)
- Kestävän kehityksen raportti ja sen pääkomponentit
- Kuluttajanäkökulma
- opiskelija voisi mahdollisesti tehdä jonkun suuryrityksen kestävän kehityksen raportin pohjalta”asiakkusanalyysin” eli miten yrityksen asiakas ja kuluttaja näkyy raportissa tai vastaavasti mitä raportti kertoo tulevaisuuden vaatimuksista ja mitä ne tarkoittavat yritykselle ja sen asiakkkaille ?
- Miten kaupallistamiseen tulisi varautua
- tuotteiden lanreeraus
- pilotointi ja kokeilu
- nopea oppiminen ja ketteryyys
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Yritysvierailut
Yrityslähtöiset toimeksiannot
International connections
Tuotelanseraaus kansvainväliselle markkinalle.
Further information
Opintojakso on osa opintokokonaisuutta, jossa tämän opintojakson lisäksi opintojaksot Design Management and Innovations, Uudet tuotteet ja pakkaukset.
Opintojakson lähitunnit pakollisia. Poissaolo ja tuntityöskentely vaikuttavat arvosanaan. Poissaolon voi korvata itse valitsemallaan teemaan sopivalla alustuksella, joka esitetään seuraavalla lähitunnilla. Lähitapaamisia 10, joista vähintään kahdeksalla tulee olla läsnä, muutoin opintojakso on hylätty. Lisäksi Aki Saarisen lähiopetustunnit, joista tulee ohjeistus myöhemmin.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei riittävä läsnäolo opintojakson lähityöskentelytunneilla. Poissaolojen korvaavuudet puuttuvat. Ei tee Busines Canva Model ja muita opintojakson tehtäviä.
Hylätty tentti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa markkinoinnin peruskäsitteet ja markkinointitoiminnot. Tietää markkinoinnin malleja ja analyysimenetelmiä. Tekee vaadittavat esitykset. Osallistuu lähityöskentelytunneille.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa ja ymmärtää markkinoinnin käsitteitä ja mrakkinoinnin toimintoja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tietää markkinoinnin roollin liiketoimintojen kokonaisuudessa.Esitykset ovat ammatillisesti hallittuja. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyn edistämiseksi lähityöskentelytunneilla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa ja ymmärtää laajasti markkinoinnin ksäitteitä ja markkinoinnin toimintoja sekä osaa monipuolisesti ja kehittävällä otteella soveltaa niitä. Ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoimintojen kokonaisuudessa. Esitys ammattimaisen laadukasta, analysoivaa ja selkeää. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyssä ja hallitsee ryhmädynamiikkaa rakentavasti edistäen ja asiaa eteenpäin vieden.