Siirry suoraan sisältöön

Raaka-aineesta asiakkaan annokseksi (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BB17-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2016 - 21.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 19.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Leila Kakko
Jaana Sahlsten
Sami Salonen
Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Taija Karhe
Opintojakso
8T00BB17

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- valita eri ruokalajeihin raaka-aineet, oikeat menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi
- tehdä vakioidun ruokaohjeen
- toteuttaa tarjoilun liikeidean mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ osaamista tarvitaan, jotta voi tuottaa ruokapalveluja?
MIKSI ja millaista tuotetuntemusta ja menetelmien hallintaa tarvitaan ruokapalvelun tuottamisessa?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Ammatillinen osallistuminen ja
mediakeskustelu 25 %
-Ravitsemustehtävät 25 %
-Portfolio 25%
-Tentti 25%

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-käytännön harjoitukset
-tiimitehtävät, henkilökohtaiset tehtävät
-havainnointi

Oppimateriaalit

- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY
-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.
-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/
-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä
Lähiopetus 7 op
Työkeikat 1 op
Tiimitehtävät 1 op
Tentti 1 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa. Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.
Näyttönä ovat kirjallinen tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työvuorot Campusravitassa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta luovasti aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.

Siirry alkuun