Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset perustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2016 - 22.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2017 - 12.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
2X00CG24

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- huomioida kasvatuspsykologisia lähtökohtia oppimisessa
- suunnitella, ohjata ja arvioida erilaisia opetus- ja oppimistilanteita
- yhdistää omia käsityksiään oppimisen, kasvatuksen ja kehityksen teoreettisiin lähestymistapoihin
- syventää omaa käyttötietoaan huomioiden ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa ja arvioida erilaisten oppijoiden oppimisen lähtökohtia ja oppimistarpeita
- kuvata ja pohtia omaa opettajuuttaan ja hyvinvointiaan
- käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teoriota apuna omassa työskentelyssään
- käyttää oppimiaan asioita opetusharjoittelussaan

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- miksi opettajan on tärkeää pohtia ja tunnistaa omaa käyttötietoaan?
- miten musiikkipedagogi voi soveltaa kasvatuspsykologian sekä persoonallisuus- ja kehityspsykologian tietoa?
- miksi opettajan on hyvä huolehtia hyvinvoinnistaan?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Mahdolliset poissaolojen aikaiset osuudet on suoritettava tehtävillä.
Opiskeluun kuuluu lähiopetukseen osallistumisen lisäksi tehtävinä osallistuminen lukupiirityöskentelyyn, osallistuminen pienryhmätehtävien valmisteluihin ja esittämisiin
Opintojaksoa arvioidaan asteikolla:
hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Arviointi tapahtuu itse- ja vertaisarviointina sekä opettajan suorittamana arviointina.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|yhteistoiminnallinen oppiminen|opetuskeskustelu|demonstraatiot|harjoitukset|harjoitustyöt|referaatti/essee|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)

Oppimateriaalit

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Jantunen. T. & Ojanen, E. (toim.) 2011. Sydämen sivistys - Kasvatuksen ytimessä. Helsinki: Aurinko Kustannus.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY.
Lyytinen, P. Korkiakangas, M.& Lyytinen, H. 1997. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P. & Nurmi, J. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Sanoma Pro.
Sallila, P & Malinen, A.(toim.)2002. Opettajuus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43. vuosi-kirja. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Sinkkonen, J. 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun? Helsinki: WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.
Kirjoja käytetään soveltuvin osin. Lisäksi voidaan käyttää opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja, artikkeleita tai muuta materiaalia tarpeen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia, josta lähiopetusta vain pienempi osa suurimman osan toteutuessa yksilö- ja ryhmätyönä itsenäisesti opiskellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvotellaan erikseen opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan olisi hyvä suorittaa tämä osuus samana lukuvuonna, jolloin hän antaa ensimmäisen opetusnäytteensä, koska jakson sisältö on osittain yhteydessä kyseiseen harjoitteluun.

Siirry alkuun