Johtaminen ja projektitoiminta, sopimukset (5 op)
Toteutuksen tunnus: TT-2203-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.01.2016 - 06.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Talotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Talotekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija omaa perustiedot ihmisen käyttäytymisestä, johtamisesta ja työpsykologiasta sekä osaa johtaa motivoivasti ihmisiä, prosesseja ja projekteja. Hän hallitsee taitoja osallistua projektitoimintaan ja tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmien perusteet.
Opiskelija hallitsee projektiorganisaation perustamisen ja eri osapuolten tehtävät siinä. Hän tunnistaa projektipäällikön roolin johtajana ja vastuunkantajana. Hän osaa laatia projektisuunnitelman ja budjetin sekä osaa projektin resurssihallinnan taloudellisen seurannan ja tunnistaa aikaohjauksen merkityksen työn saattamiseksi menestyksekkäästi loppuun.
Hän tunnistaa riskien hallinnan merkityksen ja osaa reagoida muutostilanteeseen.
Opiskelijalla on yleiskäsitys erilaisista sopimuskäytännöistä erityisesti talonrakennusalalla.
Sisältö (Opintojakso)
Esimiestyön perusteet ja haasteet, henkilökohtaiset johtamisominaisuudet ja niiden kehittäminen. Rekrytointi.
Projektiorganisaation perustaminen ja tehtävät, projektisuunnitelman laatiminen ja seuranta, projektin vaiheistus, projektin aikaohjaus, resurssisuunnittelu ja -hallinta, kustannusohjaus ja -optimointi, muutosten ja riskien hallinta.
Rakentamisen sopimusperiaatteet ja keskeiset asiakirjat. Työmarkkina- ja työehtosopimusjärjestelmä, Työsopimus ja työsuhteen Sisältö
Palkkaus ja välilliset työvoimakustannukset, Työaika-asiat, työsuhteen päättäminen
Aliurakoinnin, työvoiman vuokrauksen ja ulkomaisen työvoiman käyttö. YSE ja KSE.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso jakautuu kahteen osaan: 1) Johtaminen ja projektitoiminta (50 %) ja sopimusjuridiikka (50 %)
Lähiopetus alkaa ma 14.1. klo 11.15
Projekti- ja johtamisosuuden suorittaminen: tentti 50%, pientehtävät 25%, aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo 25%
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tuntikeskustelut, harjoitukset, tentit
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus noin 48 h. Kuormitus noin 135 h.
Sisällön jaksotus
Tarkka aikataulu ja sisällön jaksotus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännön projektiesimerkkejä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käsitellään johtamista, esimiestyötä ja projektinhallintaa sekä näiden kannalta keskeisiä juridisia kysymyksiä rakennusalan näkökulmasta.
Kolmannen jakson aiheena on johtaminen ja projektitoiminta, opettajana lehtori Kai Hintsanen.
Neljännen jakson aiheena on sopimusjuridiikka, opettajana lehtori Jarmo Koivuniemi.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on vielä joillakin aihealueilla kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.