Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.02.2016 - 13.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anna Aikasalo
Marjo Räsänen
Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Susanna Seitsamo
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.Essee, palautus 6.5.2016/vertaisarvioinnin palautus 23.5.2016.
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet tentti 4.5.2016. Uusinnat kesäkuun ja elokuun yleisinä uusintapäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tehtävät ja arvioitava essee yksin / pareittain, osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen

Oppimateriaalit

OSA 1:Kyngäs, H ja Lauri S. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Toikka T ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.

OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.

OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot

Ajankohtaiset artikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot: opettaja Anna Aikasalo
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet: opettaja Marjo Räsänen/ opettajaopiskelija Anne Partanen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoituksia tehdään tiimeissä sekä yksin. Toteutussuunnitelma päivitetään orientaatiotuntiin mennessä. Orientaatio maanantai 18.4. 2016 klo 10.15-11.45, läsnäolovelvollisuus.
Osa tiedonhausta/artikkeleista englanninkielisiä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä

Siirry alkuun