Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.02.2016 - 13.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Aikasalo
- Marjo Räsänen
- Tapio Yrjölä
- Vastuuhenkilö
- Susanna Seitsamo
- Opintojakso
- 7K00BK28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.Essee, palautus 6.5.2016/vertaisarvioinnin palautus 23.5.2016.
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet tentti 4.5.2016. Uusinnat kesäkuun ja elokuun yleisinä uusintapäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tehtävät ja arvioitava essee yksin / pareittain, osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen
Oppimateriaalit
OSA 1:Kyngäs, H ja Lauri S. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Toikka T ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h
Sisällön jaksotus
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot: opettaja Anna Aikasalo
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet: opettaja Marjo Räsänen/ opettajaopiskelija Anne Partanen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoituksia tehdään tiimeissä sekä yksin. Toteutussuunnitelma päivitetään orientaatiotuntiin mennessä. Orientaatio maanantai 18.4. 2016 klo 10.15-11.45, läsnäolovelvollisuus.
Osa tiedonhausta/artikkeleista englanninkielisiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä