Nursing Science and Nursing Research (5 cr)
Code: 7K00BK28-3018
General information
- Enrolment period
- 06.02.2016 - 13.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2016 - 31.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research
Content (course unit)
-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work
Prerequisites (course unit)
Learning Skills and Basics of Nursing Science
Exam schedules
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.Essee, palautus 6.5.2016/vertaisarvioinnin palautus 23.5.2016.
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet tentti 4.5.2016. Uusinnat kesäkuun ja elokuun yleisinä uusintapäivinä.
Evaluation methods and criteria
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tehtävät ja arvioitava essee yksin / pareittain, osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen
Learning materials
OSA 1:Kyngäs, H ja Lauri S. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Toikka T ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelit
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h
Content scheduling
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot: opettaja Anna Aikasalo
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet: opettaja Marjo Räsänen/ opettajaopiskelija Anne Partanen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Harjoituksia tehdään tiimeissä sekä yksin. Toteutussuunnitelma päivitetään orientaatiotuntiin mennessä. Orientaatio maanantai 18.4. 2016 klo 10.15-11.45, läsnäolovelvollisuus.
Osa tiedonhausta/artikkeleista englanninkielisiä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä