Tutkimustyön perusteet ja tiedonhankintataidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BJ02-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 13.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 10.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marja-Liisa Timperi
- Eeva Liikanen
- Vastuuhenkilö
- Eeva Liikanen
- Pienryhmät
- AB (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- I (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- II (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- III (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- I
- II
- III
- A
- B
- Opintojakso
- 7B00BJ02
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat
- tuntee oman alansa keskeiset kansalliset ja kansainväliset tiedonlähteet
- osaa hakea omaan alansa tietoa suunnitelmallisesti ja käyttää sitä eettisesti
- osaa arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
Sisältö (Opintojakso)
Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma / Tutkimussuunnitelma
Keskeiset oman alan tietokannat ja aineistot sekä niiden käyttö
Tiedonhaun suunnittelu ja suunnitelmallinen tiedonhankinta
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 10.3.2016
I Uusinta 13.4.2016
II Uusinta 11.5.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5. Arvosana muodostuu tentistä.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskustelut ja työskentely pienryhmissä opettajan johdolla, itsenäinen opiskelu (Tabulassa mainitun kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen sekä perehtyminen opinnäytetöihin), keskusstelu verkossa (Tabula). Tarkempi jaksotus on esitetty Tabulassa.
Oppimateriaalit
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus. TAI/JA
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2014. Tammi.
LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Vilkka H & Airaksinen. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
Internet-materiaali
Menetelmäopetuksen tietovaranto
http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix
https://metodix.wordpress.com/
Tabulassa oleva materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja tentti 15 t
Tiedeonhaku (M-L Timperi)6 t
Itsenäinen opiskelu 114 t
Sisällön jaksotus
Jaksotus esitetään infotunnilla 12.1.2016
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo pakollinen tunneilla 12.1, 25.1, 2/3/4.2, 15/16.2, 23.2
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.