Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet ja tiedonhankintataidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BJ02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 13.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 10.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marja-Liisa Timperi
Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Eeva Liikanen
Pienryhmät
AB (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
I (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
II (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
III (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
I
II
III
A
B
Opintojakso
7B00BJ02

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat
- tuntee oman alansa keskeiset kansalliset ja kansainväliset tiedonlähteet
- osaa hakea omaan alansa tietoa suunnitelmallisesti ja käyttää sitä eettisesti
- osaa arvioida tiedonlähteitä kriittisesti

Sisältö (Opintojakso)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma / Tutkimussuunnitelma
Keskeiset oman alan tietokannat ja aineistot sekä niiden käyttö
Tiedonhaun suunnittelu ja suunnitelmallinen tiedonhankinta
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 10.3.2016
I Uusinta 13.4.2016
II Uusinta 11.5.2016

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5. Arvosana muodostuu tentistä.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskustelut ja työskentely pienryhmissä opettajan johdolla, itsenäinen opiskelu (Tabulassa mainitun kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen sekä perehtyminen opinnäytetöihin), keskusstelu verkossa (Tabula). Tarkempi jaksotus on esitetty Tabulassa.

Oppimateriaalit

Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus. TAI/JA
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2014. Tammi.
LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Vilkka H & Airaksinen. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
Internet-materiaali
Menetelmäopetuksen tietovaranto
http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix
https://metodix.wordpress.com/
Tabulassa oleva materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja tentti 15 t
Tiedeonhaku (M-L Timperi)6 t
Itsenäinen opiskelu 114 t

Sisällön jaksotus

Jaksotus esitetään infotunnilla 12.1.2016

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo pakollinen tunneilla 12.1, 25.1, 2/3/4.2, 15/16.2, 23.2

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.

Siirry alkuun