Introduction to Research and Information Acquisition Skills (5 cr)
Code: 7B00BJ02-3002
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 13.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 10.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 37
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Marja-Liisa Timperi
- Eeva Liikanen
- Person in charge
- Eeva Liikanen
- Small groups
- AB (Size: 2 . Open UAS : 2.)
- I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- I
- II
- III
- A
- B
- Course
- 7B00BJ02
Objectives (course unit)
Students
- know research classification, phases of research process, and analysis methods in outline
- can assess ethics and reliability of research in all phases
- know issues related to research plan contents
- know key domestic and international information sources in the field
- can search for field-related information systematically and use it ethically
- can assess information sources critically
Content (course unit)
Research classification and types
Phases in research process: reading about the topic, planning, selection of method, collection of data, analysis, presentation of results, and discussion
Thesis plan / research plan
Key databases and materials in the field and their use
Planning of information retrieval and systematic information acquisition
Assessment of reliability of information and its ethical use
Exam schedules
Tentti 10.3.2016
I Uusinta 13.4.2016
II Uusinta 11.5.2016
Evaluation methods and criteria
Arviointi 0-5. Arvosana muodostuu tentistä.
Teaching methods
Keskustelut ja työskentely pienryhmissä opettajan johdolla, itsenäinen opiskelu (Tabulassa mainitun kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen sekä perehtyminen opinnäytetöihin), keskusstelu verkossa (Tabula). Tarkempi jaksotus on esitetty Tabulassa.
Learning materials
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus. TAI/JA
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2014. Tammi.
LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Vilkka H & Airaksinen. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
Internet-materiaali
Menetelmäopetuksen tietovaranto
http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix
https://metodix.wordpress.com/
Tabulassa oleva materiaali.
Student workload
Kontaktiopetus ja tentti 15 t
Tiedeonhaku (M-L Timperi)6 t
Itsenäinen opiskelu 114 t
Content scheduling
Jaksotus esitetään infotunnilla 12.1.2016
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Läsnäolo pakollinen tunneilla 12.1, 25.1, 2/3/4.2, 15/16.2, 23.2
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.