Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK62-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 03.06.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 29
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Anne Silvan
- Maritta Kivinen-Wahlroos
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Irmeli Nieminen
- Pienryhmät
- r2Maritta Kivinen-Wahlroos (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3Anne silvan (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r1 Irmeli Nieminen (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r2Maritta Kivinen-Wahlroos
- r3Anne silvan
- r1 Irmeli Nieminen
- Opintojakso
- 7K00BK62
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tavoitteet
- osaa normaalin raskaana olevan ja lapsivuoteisen perhekeskeisen hoidon ja ohjauksen, tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaa toimia niiden ehkäisemiseksi ja osaa konsultoida ja ohjata jatkohoitoon
- osaa tunnistaa raskaana olevan akuutin hoidon tarpeen ja osaa tehdä hoitopäätöksiä
- osaa hoitaa ja ohjata perusterveydenhuollossa hoidettavia raskaudenaikaisia sairauksia
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta (parisuhdetta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua ja varhaista vuorovaikutusta lapsen kanssa)
- osaa ehkäistä raskaana olevan tarttuvia tauteja ja ohjata niiden hoidossa ja hoitoon ohjauksessa
Sisältö (Opintojakso)
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen työmenetelmät
- lääketieteelliset opinnot
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
diagnostinen koe 15.1.
1.koe 9.2.
2.koe
3.koe
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. koe numeraalinen arviointi
seminaari/työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaarissa
- ryhmätyöt,simulaatio
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe ( ennen harjoittelua)
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaus
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2. koe
- 1. kokeen materiaali +
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Hasunen ym.(2004) Lapsi, perhe ja ruoka. STM. Julkaisuja 11. s. 53 – 89
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl (osittain, sivut sovitaan myöhemmin)
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
Leppo A. 2006. Miten kohdata päihdeongelmainen odottaja? Artikkeli Lasinen lapsuus –verkkopalvelussa osoitteessa http://www.lasinenlapsuus.fi/tietoa/raskausjapaihteet/kohtaaminen
Kysymyssarja raskaana olevan päihteiden käytön selvittämiseksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/kysymyssarja-raskaana-olevan-paihteiden-kayton-selvittamiseksi
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Päihdeäidit/ Erja Halmesmäki
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
3.koe
Moniammatillinen perhetyö
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY
parisuhteen ja vanhemmuuden roolikartta
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen
Haapio, Koski, Koski, Paavilainen (2009) Perhevalmennus. Edita
Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa. STM 2008:24
ehkäisyyn liittyvää materiaalia
työpajoissa työstetty materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta 24+ 8 tuntia
2.tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa,mutta osallistuminen suotavaa
pienryhmätööskentely pakollinen
työpajat pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä
osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua