Public Health Nursing of Pregnant families (4 cr)
Code: 7K00BK62-3001
General information
- Enrolment period
- 27.11.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 03.06.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 29
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Anne Silvan
- Maritta Kivinen-Wahlroos
- Irmeli Nieminen
- Person in charge
- Irmeli Nieminen
- Small groups
- r2Maritta Kivinen-Wahlroos (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3Anne silvan (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r1 Irmeli Nieminen (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r2Maritta Kivinen-Wahlroos
- r3Anne silvan
- r1 Irmeli Nieminen
- Course
- 7K00BK62
Objectives (course unit)
• master family-centred health care and guidance related to normal pregnancies and puerperium in prenatal care, recognise risk factors related to pregnancy and delivery, are able to prevent risks, and can consult and refer clients to follow-up treatment
• recognise expectant mothers’ acute need for care and are able to make nursing decisions
• nurse and guide mothers with prenatal diseases treated in primary health care
• evaluate and support family relationships (couple relationship, parenthood, growing as a mother and father, early interaction with children)
• prevent infectious diseases in pregnancies and counsel in case and refer clients to follow-up treatment
Content (course unit)
- family-centred public health nursing in pregnant families
- working methods for early interaction and support of couple relationships and parenthood
- medical studies
Prerequisites (course unit)
Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
Exam schedules
diagnostinen koe 15.1.
1.koe 9.2.
2.koe
3.koe
Assessment methods and criteria
Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. koe numeraalinen arviointi
seminaari/työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaarissa
- ryhmätyöt,simulaatio
Learning materials
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe ( ennen harjoittelua)
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaus
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2. koe
- 1. kokeen materiaali +
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Hasunen ym.(2004) Lapsi, perhe ja ruoka. STM. Julkaisuja 11. s. 53 – 89
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl (osittain, sivut sovitaan myöhemmin)
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
Leppo A. 2006. Miten kohdata päihdeongelmainen odottaja? Artikkeli Lasinen lapsuus –verkkopalvelussa osoitteessa http://www.lasinenlapsuus.fi/tietoa/raskausjapaihteet/kohtaaminen
Kysymyssarja raskaana olevan päihteiden käytön selvittämiseksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/kysymyssarja-raskaana-olevan-paihteiden-kayton-selvittamiseksi
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Päihdeäidit/ Erja Halmesmäki
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
3.koe
Moniammatillinen perhetyö
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY
parisuhteen ja vanhemmuuden roolikartta
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen
Haapio, Koski, Koski, Paavilainen (2009) Perhevalmennus. Edita
Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa. STM 2008:24
ehkäisyyn liittyvää materiaalia
työpajoissa työstetty materiaali
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta 24+ 8 tuntia
2.tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia
Content scheduling
Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
Completion alternatives
ei ole valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa
International connections
-
Further information
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa,mutta osallistuminen suotavaa
pienryhmätööskentely pakollinen
työpajat pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä
osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua