Hoitotyön johtaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK27-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa toimia hankkeissa yhteistyössä oman ja muiden ammattiryhmien kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu, turvallisuus ja vaikuttavuus
- työyhteisökulttuuri
- projekti/ hanketoiminta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Johtaminen: Yksilötehtävien painotus 50% ja ryhmätehtävän painotus 50%, sisältäen kummassakin vertaisarvioijana toimimisen ja seminaari-aktiivisuuden
4 h orientaatio
12 h seminaarit
18 tuntia itsenäinen työskentely ja 20 tuntia työskentely ryhmässä
Yht. 54 tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Johtaminen: Opiskelija suorittaa verkkokurssilla annetut yksilötehtävät ( 2 kpl) sekä ryhmä- tai parityönä annetun tehtävän noudattaen sovittua aikatalua. Lisäksi opiskelija osallistuu kahteen seminaariin sekä omalla esityksellä yksilötyöstä ja palauttaa tekemänsä CV:n verkkokurssille. Lisäksi hän osallistuu ryhmän esitykseen ryhmätyöstä että toimii aktiivisesti seminaarissa osallistujana ja vertaisarvioijana sovituissa kohdin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Johtaminen: Yhteistoiminnallisella oppimisella ryhmien ja / tai parien muodostaminen sekä oppimisen arviointikriteerien täydentämien , orientoituminen verkkokurssiin (2x 2h) ja kurssin suorittaminen verkko-opetusmateriaalin avulla. Ryhmä- ja /tai parityöskentely, itsenäinen työskentely, seminaarit ( 2 kpl) vertaisarvioinnin hyväksikäyttäminen
Oppimateriaalit
Johtaminen:Ajankohtaiset lait, tutkimukset, artikkelit ja verkkokurssille koottu ja yhteistoiminnallisen oppimisen keinoin tuotettava materiaali sekä opiskelijoiden tehtävien tuotoksena syntynyt materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtaminen:8.2.2016 Orientaatio, ryhmien ja/ tai parien muodostaminen ja täydentävien arviointikriteerien laatiminen,15.2.2016 Oppimisen prosessin arviointi ja orientaatio harjoittelun tehtävään ja sopiminen seminaaripäivien järjestelyistä.
18.5.2016 klo 10.15-15.45 Seminaari ( läsnäolovelvoite)
19.5.2016 klo 10.15-15.45 Seminaari ( läsnäolovelvoite)
Hanketyöskentely 2op:
2op = 54 t opiskelijan työtä. Osa ajasta menee suunnitteluun, aiheeseen perehtymiseen, neuvotteluihin, puhelinkeskusteluihin, sähköpostitteluun, matkoihin, raportin ja itsearvioinnin kirjoittamiseen ym. Hankkeessa lähityöskentelyä on 16 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oman harjoittelun kautta aiheeseen perehtyminen jakson aikana
Lisätietoja opiskelijoille
Johtaminen:Pääoppikirja: Laaksonen, Niskanen, Ollilla (2012) : Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa, ( ei sivuja 48-61 ja 255-283 )Hanketyöskentely:
Hanketyöskentelyn tavoitteet:
-Opiskelija tuntee projektityöskentelyn yleiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä omaan hankkeeseensa.
-Opiskelija harjaantuu yhteistyö- ja viestintätaidoissa työskennellessään eri sidosryhmien kanssa.
-Opiskelija osaa toimia yhteistyössä eri palvelutuottajien kanssa.
Hankkeet toteutetaan pienryhmittäin (4-5-6 opiskelijaa). Ryhmään valitaan projektipäällikkö (pp) ja projektisihteeri (s) ja muita töitä jaetaan. Projektipäällikkö vastaa projektin etenemisestä, sopii eri tahojen kanssa aikatauluista ja sihteeri pitää muistiota sovituista asioista. Ryhmä pitää suunnittelupalavereja keskenään.
Raportti kirjoitetaan yhdessä raportointiohjeen ja kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaan (lähteet myös tekstiin). Raportin palautetaan ohjaavalle opettajalle. Yksi raportti ryhmältä, mutta jokaiselta osallistujalta henkilökohtainen itsearviointi ja ajankäytön seurantaraportti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaan eikä noudata sovittuja aikatauluja . Opiskelija ei hallitse k.o. teema-alueen peruskäsitteitä - ja tietoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija hallitsee alueen peruskäsitteet ja tiedot sekä antaa oman panoksensa ryhmässä tehtäviin tuotoksiin. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osaa analysoida ja esittää perusteltuja ja kriittisiä näkemyksiä aihealueesta ja osaa soveltaa teoriatietoa käytäntöön. Opiskelija toimii ryhmässä tuoden esiin omaa näkemystään ja kokemuksiaan asiasta ja antaa kannustavaa palautetta toimiessaan vertaisarvioijana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osoittaa kykyä esittää perusteluja, kriittisiä näkemyksiä ja osaa problematisoida hoitotyön johtamisen käytäntöjä omien kokemuksiensa kautta. Opiskelija kykenee soveltamaan teoriatietoja perustellusti ja osoittaa oivalluskykyä. Opiskelija tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja osaa arvioida rakentavasti myös muiden kehittymistä ja tuotoksia k.o alueella.