Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön johtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK27-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Markkanen
Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Susanna Seitsamo
Opintojakso
7K00BK27

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa toimia hankkeissa yhteistyössä oman ja muiden ammattiryhmien kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu, turvallisuus ja vaikuttavuus
- työyhteisökulttuuri
- projekti/ hanketoiminta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Johtaminen: Yksilötehtävien painotus 50% ja ryhmätehtävän painotus 50%, sisältäen kummassakin vertaisarvioijana toimimisen ja seminaari-aktiivisuuden
4 h orientaatio
12 h seminaarit
18 tuntia itsenäinen työskentely ja 20 tuntia työskentely ryhmässä
Yht. 54 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Johtaminen: Opiskelija suorittaa verkkokurssilla annetut yksilötehtävät ( 2 kpl) sekä ryhmä- tai parityönä annetun tehtävän noudattaen sovittua aikatalua. Lisäksi opiskelija osallistuu kahteen seminaariin sekä omalla esityksellä yksilötyöstä ja palauttaa tekemänsä CV:n verkkokurssille. Lisäksi hän osallistuu ryhmän esitykseen ryhmätyöstä että toimii aktiivisesti seminaarissa osallistujana ja vertaisarvioijana sovituissa kohdin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Johtaminen: Yhteistoiminnallisella oppimisella ryhmien ja / tai parien muodostaminen sekä oppimisen arviointikriteerien täydentämien , orientoituminen verkkokurssiin (2x 2h) ja kurssin suorittaminen verkko-opetusmateriaalin avulla. Ryhmä- ja /tai parityöskentely, itsenäinen työskentely, seminaarit ( 2 kpl) vertaisarvioinnin hyväksikäyttäminen

Oppimateriaalit

Johtaminen:Ajankohtaiset lait, tutkimukset, artikkelit ja verkkokurssille koottu ja yhteistoiminnallisen oppimisen keinoin tuotettava materiaali sekä opiskelijoiden tehtävien tuotoksena syntynyt materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johtaminen:8.2.2016 Orientaatio, ryhmien ja/ tai parien muodostaminen ja täydentävien arviointikriteerien laatiminen,15.2.2016 Oppimisen prosessin arviointi ja orientaatio harjoittelun tehtävään ja sopiminen seminaaripäivien järjestelyistä.
18.5.2016 klo 10.15-15.45 Seminaari ( läsnäolovelvoite)
19.5.2016 klo 10.15-15.45 Seminaari ( läsnäolovelvoite)
Hanketyöskentely 2op:
2op = 54 t opiskelijan työtä. Osa ajasta menee suunnitteluun, aiheeseen perehtymiseen, neuvotteluihin, puhelinkeskusteluihin, sähköpostitteluun, matkoihin, raportin ja itsearvioinnin kirjoittamiseen ym. Hankkeessa lähityöskentelyä on 16 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oman harjoittelun kautta aiheeseen perehtyminen jakson aikana

Lisätietoja opiskelijoille

Johtaminen:Pääoppikirja: Laaksonen, Niskanen, Ollilla (2012) : Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa, ( ei sivuja 48-61 ja 255-283 )Hanketyöskentely:
Hanketyöskentelyn tavoitteet:
-Opiskelija tuntee projektityöskentelyn yleiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä omaan hankkeeseensa.
-Opiskelija harjaantuu yhteistyö- ja viestintätaidoissa työskennellessään eri sidosryhmien kanssa.
-Opiskelija osaa toimia yhteistyössä eri palvelutuottajien kanssa.
Hankkeet toteutetaan pienryhmittäin (4-5-6 opiskelijaa). Ryhmään valitaan projektipäällikkö (pp) ja projektisihteeri (s) ja muita töitä jaetaan. Projektipäällikkö vastaa projektin etenemisestä, sopii eri tahojen kanssa aikatauluista ja sihteeri pitää muistiota sovituista asioista. Ryhmä pitää suunnittelupalavereja keskenään.
Raportti kirjoitetaan yhdessä raportointiohjeen ja kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaan (lähteet myös tekstiin). Raportin palautetaan ohjaavalle opettajalle. Yksi raportti ryhmältä, mutta jokaiselta osallistujalta henkilökohtainen itsearviointi ja ajankäytön seurantaraportti.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Johtaminen: Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaan eikä noudata sovittuja aikatauluja . Opiskelija ei hallitse k.o. teema-alueen peruskäsitteitä - ja tietoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Johtaminen: Opiskelija hallitsee alueen peruskäsitteet ja tiedot sekä antaa oman panoksensa ryhmässä tehtäviin tuotoksiin. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Johtaminen: Opiskelija osaa analysoida ja esittää perusteltuja ja kriittisiä näkemyksiä aihealueesta ja osaa soveltaa teoriatietoa käytäntöön. Opiskelija toimii ryhmässä tuoden esiin omaa näkemystään ja kokemuksiaan asiasta ja antaa kannustavaa palautetta toimiessaan vertaisarvioijana

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Johtaminen: Opiskelija osoittaa kykyä esittää perusteluja, kriittisiä näkemyksiä ja osaa problematisoida hoitotyön johtamisen käytäntöjä omien kokemuksiensa kautta. Opiskelija kykenee soveltamaan teoriatietoja perustellusti ja osoittaa oivalluskykyä. Opiskelija tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja osaa arvioida rakentavasti myös muiden kehittymistä ja tuotoksia k.o alueella.

Siirry alkuun