Sosionomin yhteiskunnallinen tehtävä, arvot ja ammattietiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-38-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.12.2015 - 12.02.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.01.2016 - 22.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Opettajat
- Marjo Harju
- Opintojakso
- 7S-38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa selittää sosiaalialan työn merkityksen yhteiskunnassa ja sen yhteiskunnallisen tehtävän
- tietää etiikan perusteet, arvot ja sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä sosiaalialan työssä
- tietää ja ymmärtää humanistisen ihmiskäsityksen merkityksen sosiaalialan arvoperustana
- osaa tunnistaa yksilöiden ainutkertaisuuden ja kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja.
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat ja niiden ehkäiseminen sosiaalialan työn lähtökohtana
- Sosiaalialan työn yhteiskunnalliset tavoitteet
- Globaali sosiaalityö
- Etiikan perusteet, arvot, erilaiset ihmiskäsitykset
- Sosiaalialan yhteiskunnalliset tehtävätä ja paikat
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- IFSW:n sosiaalityön määritelmä
- YK:n ihmis- ja lastenoikeuksien julistus
- Inkluusio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tentti ma 11.4. klo 16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävät ja asiantuntijahaastatteluun perustuva essee
Materiaali
a) Arki, arvot ja elämä
b) Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
c) YK:n Ihmisoikeuksien julistus
2) Asiantuntijahaastatteluihin perustuva essee
Ohjeistus:
Parin kanssa tai pienryhmissä sosionomin kanssa keskustelu (45 min- 1 tunti) sosiaalialan etiikasta.
Tehdään muistiinpanot keskustelusta ryhmässä haastattelun jälkeen.
Ryhmä laatii keskustelusta teoreettisesti perustellun reflektoivan esseen 4-6 sivua opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
a) Kuvaa keskustelun teemat
b) Jäsennä ja analysoi keskustelua teoreettisten käsitteiden mukaan. esim. Raunio Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Oppimispäiväkirja. Palautus Tabulaan 22.4. mennessä. Oppimispäiväkirjat tulevat keskustelualueelle. Vertaisarviointi.
Yksilötentti 11.4. 2016
Arvioinnissa käytetään asteikkoa 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
asiantuntijahaastattelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimateriaalit
Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Arki, arvot ja elämä. Talentian laatimat ammattieettiset ohjeet sosiaalialalle
Tabulan verkkomateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op.
Lähiopetus
Opintokäynti ja työntekijän haastattelu. Opintokäynnin raportointi.
Verkkotehtävät Tabulassa.
Oppimispäiväkirja.
Tentti.
Sisällön jaksotus
aloitus 18.1. Orientaatio opintojaksoon ja tavoitteet. Arvot ja ammattietiikka sosionomin työssä. Historiallinen katsaus sosiaalialan työkentän kehittymisen ja ajankohtainen tilanne.
3.2.16 Sosiaalialan eettiset ohjeet käytännön työtilanteissa. Ryhmätehtäviä.
9.2.16 Erilaiset ihmiskäsitykset sosiaalialan työtä ohjaavina periaatteina.
7.3.16 Opintokäynti Malike
4.4.16 Arvot ja etiikka käytännön työssä. Johanna Virtanen, ohjaaja/lastensuojelu, Tampereen kaupunki ja Marjo Harju
11.4.16 Tentti klo 16.
18.4.16 Tentin purku.Opintokäyntien reflektio ja purkukeskustelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Malike/ Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
Opintokäyntipaikat
Tampereen kaupunki/ ennaltaehkäisevä lastensuojelu
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja etiikan lähtökohdat
Opiskelija tunnistaa ammattieettiset periaatteet sosionomin työssä, osaa arvioida sekä kuvata niiden merkitystä eri tilanteissa
Opiskelija oppii miettimään ammattieettisten kysymysten sekä oman etiikkansa suhdetta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ja osata kuvata etiikan lähtökohtia. Nimeää käsitteet, mutta ei osoita niiden soveltamista omaan ajatteluun tai arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee laajalti etiikan lähtökohtia ja kykenee eettisten käsitteiden avulla tunnistamaan ja pohtimaan eettisiä ristiriitoja. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun ja arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle sekä kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on selkeä näkemys sosiaalityön yhteiskunnallisesta merkityksestä ja arvoista sen perustana. Opiskelija kykenee tarkastelemaan sosiaalista todellisuutta useasta eri ammattieettisen käsitteen näkökulmasta.