Societal Duties, Values, Professional Ethics in Society (5 cr)
Code: 7S-38-3006
General information
- Enrolment period
- 18.12.2015 - 12.02.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.01.2016 - 22.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Teachers
- Marjo Harju
- Course
- 7S-38
Objectives (course unit)
Students:
- can explain the agenda and objectives of social services in society
- know the values and ethical principles of social services
- can assess and describe the significance of values and ethical principles in their work
- are able to identify the importance of humanistic perspective in social services
- are able to take the clients’ individual needs into consideration and to work in situations which involve conflicting values
Content (course unit)
- Social problems and their prevention in social services
- The societal agenda of social services
- Basics of ethics, values, and different conceptions of human nature
- The control, care, and humanistic helping functions of social services
- The code of ethics in social services
- IFSW definition of social work, values, and agenda
- UN declaration of human rights and the rights of the child
- Inclusion
Exam schedules
tentti ma 11.4. klo 16
Assessment methods and criteria
Verkkotehtävät ja asiantuntijahaastatteluun perustuva essee
Materiaali
a) Arki, arvot ja elämä
b) Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
c) YK:n Ihmisoikeuksien julistus
2) Asiantuntijahaastatteluihin perustuva essee
Ohjeistus:
Parin kanssa tai pienryhmissä sosionomin kanssa keskustelu (45 min- 1 tunti) sosiaalialan etiikasta.
Tehdään muistiinpanot keskustelusta ryhmässä haastattelun jälkeen.
Ryhmä laatii keskustelusta teoreettisesti perustellun reflektoivan esseen 4-6 sivua opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
a) Kuvaa keskustelun teemat
b) Jäsennä ja analysoi keskustelua teoreettisten käsitteiden mukaan. esim. Raunio Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Oppimispäiväkirja. Palautus Tabulaan 22.4. mennessä. Oppimispäiväkirjat tulevat keskustelualueelle. Vertaisarviointi.
Yksilötentti 11.4. 2016
Arvioinnissa käytetään asteikkoa 1-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
asiantuntijahaastattelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning materials
Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Arki, arvot ja elämä. Talentian laatimat ammattieettiset ohjeet sosiaalialalle
Tabulan verkkomateriaali
Student workload
5 op.
Lähiopetus
Opintokäynti ja työntekijän haastattelu. Opintokäynnin raportointi.
Verkkotehtävät Tabulassa.
Oppimispäiväkirja.
Tentti.
Content scheduling
aloitus 18.1. Orientaatio opintojaksoon ja tavoitteet. Arvot ja ammattietiikka sosionomin työssä. Historiallinen katsaus sosiaalialan työkentän kehittymisen ja ajankohtainen tilanne.
3.2.16 Sosiaalialan eettiset ohjeet käytännön työtilanteissa. Ryhmätehtäviä.
9.2.16 Erilaiset ihmiskäsitykset sosiaalialan työtä ohjaavina periaatteina.
7.3.16 Opintokäynti Malike
4.4.16 Arvot ja etiikka käytännön työssä. Johanna Virtanen, ohjaaja/lastensuojelu, Tampereen kaupunki ja Marjo Harju
11.4.16 Tentti klo 16.
18.4.16 Tentin purku.Opintokäyntien reflektio ja purkukeskustelu.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
Malike/ Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
Opintokäyntipaikat
Tampereen kaupunki/ ennaltaehkäisevä lastensuojelu
Further information
Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja etiikan lähtökohdat
Opiskelija tunnistaa ammattieettiset periaatteet sosionomin työssä, osaa arvioida sekä kuvata niiden merkitystä eri tilanteissa
Opiskelija oppii miettimään ammattieettisten kysymysten sekä oman etiikkansa suhdetta
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ja osata kuvata etiikan lähtökohtia. Nimeää käsitteet, mutta ei osoita niiden soveltamista omaan ajatteluun tai arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee laajalti etiikan lähtökohtia ja kykenee eettisten käsitteiden avulla tunnistamaan ja pohtimaan eettisiä ristiriitoja. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun ja arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle sekä kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on selkeä näkemys sosiaalityön yhteiskunnallisesta merkityksestä ja arvoista sen perustana. Opiskelija kykenee tarkastelemaan sosiaalista todellisuutta useasta eri ammattieettisen käsitteen näkökulmasta.