Skip to main content

Societal Duties, Values, Professional Ethics in Society (5 cr)

Code: 7S-38-3006

General information


Enrolment period
18.12.2015 - 12.02.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2016 - 22.04.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Teachers
Marjo Harju
Course
7S-38

Objectives (course unit)

Students:
- can explain the agenda and objectives of social services in society
- know the values and ethical principles of social services
- can assess and describe the significance of values and ethical principles in their work
- are able to identify the importance of humanistic perspective in social services
- are able to take the clients’ individual needs into consideration and to work in situations which involve conflicting values

Content (course unit)

- Social problems and their prevention in social services
- The societal agenda of social services
- Basics of ethics, values, and different conceptions of human nature
- The control, care, and humanistic helping functions of social services
- The code of ethics in social services
- IFSW definition of social work, values, and agenda
- UN declaration of human rights and the rights of the child
- Inclusion

Exam schedules

tentti ma 11.4. klo 16

Assessment methods and criteria

Verkkotehtävät ja asiantuntijahaastatteluun perustuva essee
Materiaali
a) Arki, arvot ja elämä
b) Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
c) YK:n Ihmisoikeuksien julistus
2) Asiantuntijahaastatteluihin perustuva essee
Ohjeistus:
Parin kanssa tai pienryhmissä sosionomin kanssa keskustelu (45 min- 1 tunti) sosiaalialan etiikasta.
Tehdään muistiinpanot keskustelusta ryhmässä haastattelun jälkeen.
Ryhmä laatii keskustelusta teoreettisesti perustellun reflektoivan esseen 4-6 sivua opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
a) Kuvaa keskustelun teemat
b) Jäsennä ja analysoi keskustelua teoreettisten käsitteiden mukaan. esim. Raunio Olennainen sosiaalityössä luku 3.

Oppimispäiväkirja. Palautus Tabulaan 22.4. mennessä. Oppimispäiväkirjat tulevat keskustelualueelle. Vertaisarviointi.

Yksilötentti 11.4. 2016
Arvioinnissa käytetään asteikkoa 1-5.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
asiantuntijahaastattelu
yhteistoiminnallinen oppiminen

Learning materials

Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Arki, arvot ja elämä. Talentian laatimat ammattieettiset ohjeet sosiaalialalle
Tabulan verkkomateriaali

Student workload

5 op.
Lähiopetus
Opintokäynti ja työntekijän haastattelu. Opintokäynnin raportointi.
Verkkotehtävät Tabulassa.
Oppimispäiväkirja.
Tentti.

Content scheduling

aloitus 18.1. Orientaatio opintojaksoon ja tavoitteet. Arvot ja ammattietiikka sosionomin työssä. Historiallinen katsaus sosiaalialan työkentän kehittymisen ja ajankohtainen tilanne.
3.2.16 Sosiaalialan eettiset ohjeet käytännön työtilanteissa. Ryhmätehtäviä.
9.2.16 Erilaiset ihmiskäsitykset sosiaalialan työtä ohjaavina periaatteina.
7.3.16 Opintokäynti Malike
4.4.16 Arvot ja etiikka käytännön työssä. Johanna Virtanen, ohjaaja/lastensuojelu, Tampereen kaupunki ja Marjo Harju
11.4.16 Tentti klo 16.
18.4.16 Tentin purku.Opintokäyntien reflektio ja purkukeskustelu.

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Malike/ Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
Opintokäyntipaikat
Tampereen kaupunki/ ennaltaehkäisevä lastensuojelu

Further information

Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja etiikan lähtökohdat
Opiskelija tunnistaa ammattieettiset periaatteet sosionomin työssä, osaa arvioida sekä kuvata niiden merkitystä eri tilanteissa
Opiskelija oppii miettimään ammattieettisten kysymysten sekä oman etiikkansa suhdetta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ja osata kuvata etiikan lähtökohtia. Nimeää käsitteet, mutta ei osoita niiden soveltamista omaan ajatteluun tai arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee laajalti etiikan lähtökohtia ja kykenee eettisten käsitteiden avulla tunnistamaan ja pohtimaan eettisiä ristiriitoja. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun ja arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle sekä kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on selkeä näkemys sosiaalityön yhteiskunnallisesta merkityksestä ja arvoista sen perustana. Opiskelija kykenee tarkastelemaan sosiaalista todellisuutta useasta eri ammattieettisen käsitteen näkökulmasta.

Go back to top of page