Muuttuva työ ja oppiminen (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ61-3037
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Opintojakso
- 1L00BQ61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- arvioi oman koulutus- ja ammattialan muutosten vaikutusta omaan työhön opettajana
- arvioi globaalien, yhteiskunnallisten sekä työvoima- ja koulutuspoliittisten muutosten vaikutusta opettajan työhön ja opiskelijoiden opiskeluun
- perustelee uudenlaisten opiskelun tapojen ja ohjaamisen muotojen tarpeellisuutta.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Minkälaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
- Minkälaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
- Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
- Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
- Mitä uudistuva opettajuus edellyttää oman opettajan olemisen kannalta?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä, luentoja.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, jossa kerrotaan opintojaksolla käytettävä kirjallisuus ja muut lähteet. Lisäksi opettajan ja opiskelijan yhdessä valitsemaa opetusmateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, 108 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa. Näyttötutkintomestarikoulutuksella voidaan hyväksilukea tämä opintojakso.
Lisätiedot
Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointityökalua
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään kuvailevan tason osaamista, ks. OPS arviointitaulukko.