Pedagogiset lähestymistavat (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ56-3033
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2016 - 12.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit OK2 arviointikriteerit TAOK OPS 2015 s.35
Keskeiset arviointitavat: formatiivinen arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä ja esityksiä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä (Tabula, blogi, FB ja muut verkkotyökalut).
Oppimateriaalit
- OK2 Kirjallisuus ja muu kirjallisuus blogissa
- Luentomateriaali
- Omavalintainen kirjallisuus
- Tabulan linkit (työkalut, tekijänoikeudet)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OJ laajuus 4 op.
Sisällön jaksotus
- Opintojakso aloitetaan ja tehtävä esitellään 13/1 lähipäivässä.
- Pienryhmissä toteutetut ankkuritehtävät esitellään 20/4.
- Opintojaksoon sisältyy ryhmänohjaajan ja opiskelijoiden esityksiä pedagogisista lähestymistavoista. Ohjelma Tabulassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työnjako sovitaan pienryhmässä.
Lisätietoja opiskelijoille
Liitetään myös ankkurikysymykseen: Millaista on ohjaava opettaminen ja miten opettajuus rakentuu nyt ja tulevaisuudessa? Ankkuritehtävän tekemistä ohjaa opintokokonaisuuden 2 arviointitaulukko (s. 35), jonka valossa kysytään: miten tämä tehtävä tulisi muotoilla ja toteuttaa, jotta osallistujien osaaminen kehittyisi integroituneen osaamisen suunta