Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset lähestymistavat (4op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ56-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2016 - 12.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Leena Mäkelä
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Opintojakso
1L00BQ56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit OK2 arviointikriteerit TAOK OPS 2015 s.35
Keskeiset arviointitavat: formatiivinen arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä ja esityksiä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä (Tabula, blogi, FB ja muut verkkotyökalut).

Oppimateriaalit

- OK2 Kirjallisuus ja muu kirjallisuus blogissa
- Luentomateriaali
- Omavalintainen kirjallisuus
- Tabulan linkit (työkalut, tekijänoikeudet)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

OJ laajuus 4 op.

Sisällön jaksotus

- Opintojakso aloitetaan ja tehtävä esitellään 13/1 lähipäivässä.
- Pienryhmissä toteutetut ankkuritehtävät esitellään 20/4.
- Opintojaksoon sisältyy ryhmänohjaajan ja opiskelijoiden esityksiä pedagogisista lähestymistavoista. Ohjelma Tabulassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työnjako sovitaan pienryhmässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Liitetään myös ankkurikysymykseen: Millaista on ohjaava opettaminen ja miten opettajuus rakentuu nyt ja tulevaisuudessa? Ankkuritehtävän tekemistä ohjaa opintokokonaisuuden 2 arviointitaulukko (s. 35), jonka valossa kysytään: miten tämä tehtävä tulisi muotoilla ja toteuttaa, jotta osallistujien osaaminen kehittyisi integroituneen osaamisen suunta

Siirry alkuun