Oppimisympäristöharjoittelu (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ55-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 14.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan Tabulassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Perehtyminen oppimisympäristöihin (väh. 7, joukossa myös virtuaalisia ympäristöjä) ja tulosten raportointi pienryhmässä sekä opettajuuden käsikirjaan.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2015 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vierailut ja haastettelut oppimisympäristöihin perehtymisessä. Ryhmäraportin laatiminen sekä aineston tuottaminen Opettajuuden käsikirjaan.
Sisällön jaksotus
Opiskelija laatii oppimisympäristöharjoittelulle suunnitelman tavoitteineen ja valitsee perehtymisteemat seuraavista:
- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.