Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöharjoittelu (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ55-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 14.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Leena Mäkelä
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Opintojakso
1L00BQ55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan Tabulassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Perehtyminen oppimisympäristöihin (väh. 7, joukossa myös virtuaalisia ympäristöjä) ja tulosten raportointi pienryhmässä sekä opettajuuden käsikirjaan.

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus, 2015 OPS s. 23.
Oma aktiivinen tiedonhaku ja -jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Vierailut ja haastettelut oppimisympäristöihin perehtymisessä. Ryhmäraportin laatiminen sekä aineston tuottaminen Opettajuuden käsikirjaan.

Sisällön jaksotus

Opiskelija laatii oppimisympäristöharjoittelulle suunnitelman tavoitteineen ja valitsee perehtymisteemat seuraavista:

- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tiedottamisen ja tehtävien antamisen ja palauttamisen keskeinen työkalu on TAMKin virtuaalinen oppimisympäristö Tabula. Muiden verkkotyökalujen/ sosiaalisen median käytöstä sovitaan erikseen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi tapahtuu 2015 opinto-oppaan Opintokokonaisuus 1 arviointitaulukon mukaan (s. 22) Seminari 1 -jakson yhteydessä.

Siirry alkuun